Dominicaan André Lascaris blogt de catechismus

 

maar dan anders
Nieuws over de kerk is er genoeg. Meestal blijft dat aan de buitenkant. Wat gelóven katholieke christenen nu eigenlijk? Dominicaan André Lascaris blogt over geloof en wat het betekent, op de site www.meerdanikzelf.nl, die vandaag van start gaat.

flexibel
Lascaris schrijft niet vanuit de massieve en nogal stellige taal van de vuistdikke catechismus van de rk-kerk. Zijn stijl is eerder zoekend, kritisch en persoonlijk, en is gericht op jonge mensen en zoekers van nu, die belangstelling hebben voor religie en hun geloof, zonder geworteld te zijn of veel te weten van een traditie.
‘Er is meer dan ikzelf’, schrijft hij, ‘en ik vind dat we dat nader moeten invullen. Als je er geen of nauwelijks inhoud aan geeft, ben je wel flexibel, maar ook zwak. Je kunt alle kanten op, je verliest je kritische vermogen. Voor je het weet geloof je te veel en vertrouw je iedereen die belooft je sterker, rijker en zekerder te maken.’

 

Rand in het zwembad
www.meerdanikzelf.nl zal ook gewaardeerd worden door gelovigen die graag meer willen weten en nadenken over het geloof. Lascaris verwerkt zijn eigen jarenlange studies in de artikelen, maar wil geen massieve zekerheden overdragen. ‘Vijftig jaar geleden vulde ik dit “meer” zonder aarzelen in met woorden als “God”, “verlossing”, “hemel”, en met regels over wat ik wel en niet mocht.’
Die tijd is voorbij, vindt hij. ‘Deze site wil niet exact vertellen hoe het zit. Beschouw het als de rand in het zwembad, waartegen het zo heerlijk afzetten is. Dan kom je in beweging, dan sla je je eigen armen en benen uit.’

 

Wekelijks verversen
Gedurende het jaar 2011 zal www.meerdanikzelf.nl een tot twee keer per week vernieuwd worden met artikelen over de bronnen van het geloof, de godsdienst waarin Jezus opgroeide, het waarom van het vieren in de kerk en het belang van het samengaan van geloven en denken. ‘We kunnen onszelf zijn. We zijn kritische mensen. Dit zijn alle mede vruchten van het christendom.’

 

Over de auteur:
André Lascaris o.p. (Amsterdam, 1939) is dominicaan (zie www.dominicanen.nl) en woont in Huissen (Gld). Hij promoveerde in de theologie in Oxford en doceerde in Zuid-Afrika, Nijmegen en Amsterdam. Hij is lid van de staf van het Dominicaans Studiecentrum DSTS en was een van de auteurs van het in 2007 gepubliceerde ‘Kerk en Ambt’.
Niet gecategoriseerd