Inschrijving Pelgrimstocht 2012 opent op Blue Monday

Maandag 16 januari was het ‘Blue Monday’, volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Van de goede voornemens is weinig terechtgekomen, de eerste rekeningen stromen weer binnen en de zomer is nog ver weg. Alle reden dus voor een deprimerende maandag.

Precies op deze meest depressieve dag van het jaar, is de start van de inschrijving van de Pelgrimstocht 2012, een initiatief van Vastenaktie. De vierdaagse spirituele wandeltocht over 80 km gaat voor de tweede keer van start op 29 maart. Het goede doel waar deelnemers dit jaar voor lopen is het verstrekken van microkrediet aan armen in Addis Abeba, Ethiopië.

KRO-TV wandelcoryfee Hella van der Wijst, die ook dit jaar meeloopt, hoopt op veel inschrijvingen, “Met de start van de inschrijving op Blue Monday hopen we dat veel mensen op deze donkere dag zichzelf verblijden met een goed voornemen. Door deze vorm van pelgrimeren doe je iets voor jezelf, maar ook voor een ander”. De Pelgrimstocht zelf gaat 29 maart van start in het Zuidlimburgse Simpelveld. De route over eeuwenoude pelgrimspaden gaat langs kloosters en bijzondere locaties. Via Gemmenich en het Duitse Aken eindigt de tocht in klooster Wittem.

Pelgrimeren kent een groeiende populariteit onder Nederlanders en is een fenomeen dat goed past bij de jaarlijkse vastentijd ofwel 40-dagentijd. De opbrengst van de Pelgrimstocht gaat naar Ethiopië. Vastenaktie werkt via de lokale organisatie Daughters of Charity in de sloppenwijken van Addis Abeba, waar door onderwijs en het verstrekken van microkredieten de levensomstandigheden van de meest armen worden verbeterd.

Vastenaktie is een jaarlijkse campagne tijdens de Vastentijd, waarbij duizenden vrijwilligers in de parochies activiteiten organiseren en aandacht vragen voor kleinschalige projecten in ontwikkelingslanden. Vastenaktie nodigt mensen uit tot bezinning. Een activiteit zoals de Pelgrimstocht is hier een voorbeeld van. In opdracht van de stichting Bisschoppelijke Vastenaktie voert Cordaid de campagne uit.

Namens De Roerom deed Ad Wagemakers mee aan de vorige editie. Op deze site hield hij de bezoekers op de hoogte van zijn ervaringen. Of en wie dit jaar namens De Roerom gaat meedoen is op dit moment nog niet bekend.

Via deze link kunt u zich aanmelden

Niet gecategoriseerd