Open brief aan kardinaal Eijk

In de geloofsgemeenschap Franciscus Xaverius in Amersfoort bestaan een tiental zgn. geloofsgroepen. Zij komen regelmatig bij elkaar voor verdieping, viering en onderlinge bemoediging. Een van deze groepen besprak het boek van Hans Küng “Is de kerk nog te redden?”

Kardinaal Eijk schreef in februari een brief waarin hij de puntjes op de i zette t.a.v. de priesters van het aartsbisdom en allen die beroepshalve bij de eucharistievieringen zijn betrokken. Op allerlei plaatsen in het aartsbisdom heeft deze brief veel onrust veroorzaakt, niet zozeer vanwege de inhoud, die was al bekend, maar vanwege de harde en juridische toon van de brief.

Geïnspireerd door de goede raad die Hans Küng geeft in zijn boek, besloten de leden van deze groep tot het schrijven van een open brief aan de kardinaal en hem uit te nodigen voor een gezamenlijke retraite.

Lees de Open Brief die 4 april aan de kardinaal werd verstuurd. De brief werd door 129 mensen uit de Geloofsgemeenschap Franciscus Xaverius ondertekend.

Niet gecategoriseerd