Boekbespreking: Geloven op Zondagmorgen

door Aad Post

Soms krijg je een boek onder ogen waarvan je je als in zaken van godsdienst en geloof toch meer dan gemiddeld geïnteresseerde leek afvraagt: wie zit hier nu op te wachten? Dat overkwam mij in elk geval met de bundel interviews die onder de titel ‘Geloven op zondagmorgen’ worden aangeboden. De 150 ‘geloofsgesprekken’ vormen de weerslag van even zo veel televisie-interviews, gemaakt door tv-presentator Leo Fijen, die voorafgaande aan de RKK-eucharistievieringen werden uitgezonden.

In de bundel – met de opmerkelijke ondertitel ‘Katholieken doorbreken de sprakeloosheid’ – passeert een hele optocht van bekende en onbekende katholieke Nederlanders de revue, die allemaal iets zeggen over hun geloof en wat ze daaraan hebben (gehad), vooral in tijden dat het ze niet meezat. Het zijn – vrijwel zonder uitzondering – allemaal ‘trouwe gelovigen’, die op een of andere manier nog (steeds) sterk betrokken zijn op de kerk en nu, nadat hun kennelijk zo lang de mond was gesnoerd (?), eindelijk ook eens uit hun schulp kruipen.

Dat zet de toon van de gesprekjes. Het is allemaal hoogst positief en blijmoedig, zonder dat er kritische noten worden gezet bij het hele complex van kerk, geloof, liturgie en traditie en wat daar allemaal zo bij te pas komt. Tot vervelens toe ademt ‘Geloven op zondagmorgen’ een sfeer van vroomheid die wat meer kritische gelovigen waarschijnlijk algauw de neus uitkomt. En dat is jammer.

Het boekje is opgezet als een handleiding voor groepsgesprekken. Elk ‘hoofdstuk’ (o.a. over God, sacramenten, liturgie, diaconie, etc. etc.) eindigt dan ook met vragen naar des lezers eigen inzichten en overtuigingen. Dat kan mensen aan het denken zetten, en dat is natuurlijk nooit weg. Maar de verhaaltjes – dat zijn het – vallen vooral op door gebrek aan diepgang. Wát, waaróm en hóe de geïnterviewden dan precies geloven, dat komt er niet echt uit. Het lijkt wel of Fijen expres 150 volgzame, handelbare en toegewijde katholieken heeft geselecteerd. Het is zo braaf, zo tam, zo sáái…! Niemand zal zich hier een buil aan vallen.             Dat is het gemis van het boekje: het blijven feitelijk allemaal oppervlakkige gesprekjes, waarin geen onvertogen woord valt. ‘Geloven op zondagmorgen’ biedt een verzameling ‘vrome praatjes’. En dan ook nog in een soort Libelle-stijl, want het moet natuurlijk leesbaar en gezellig blijven.

Een positief punt is wél de ‘uitleiding’ (door de theoloog Paul van Geest), die als ‘een zeer kleine katholieke catechismus’ het boekje afsluit. Het verband met de voorgaande geloofsgesprekken is niet aanstonds duidelijk, maar voor een protestantse leek als ik is het een aardige samenvatting van wat dat merkwaardige katholieke geloof nu eigenlijk omvat. Maar ja, dat zijn nauwelijks 6 van de 272 bladzijden…

Auteur Leo Fijen
Taal Nederlands
Afmetingen 22x220x140 mm