Op een conferentie in Santiago de Chile, de hoofdstad van Chili (Zuid Amerika) heeft het hoofd van de pauselijke Raad voor de Sociale Communicatie, aartsbisschop Celli, interessante uitspraken gedaan over de visie van paus Franciscus op communicatie.
Celli zei o.a.:
“De kerk in Latijns Amerika heeft te maken met nieuwe uitdagingen door nieuwe technologieën. De vraag is niet zozeer hoe deze technologieën te gebruiken, maar hoe het evangelie gebracht moet worden aan mensen die leven in een tijd van “social media”….
Kijk eens, zo zei Celli, hoe de paus een jonge gehandicapte omhelsde. Hij drukte zijn wang tegen die van de jongen. Geen woord werd er gezegd maar dit was de enige manier om met deze jongen te communiceren. Op deze manier helpt paus Franciscus ons om opnieuw te ontdekken dat communiceren niet uitsluitend een rationeel gegeven is.
Hij gebruikt beelden, zoals op Witte Donderdag, toen hij zich richtte tot de priesters die in Rome werken. Franciscus zei hen dat een goede priester de reuk in zijn kleren moet hebben van de schapen tot wie hij behoort, een heel duidelijk beeld. Met zo’n beeld communiceert de Franciscus een concept van priester-zijn dat ieder direct kan volgen.
De paus richt zich niet alleen op de rationele kant van de zaak, maar probeert ook het hart te raken en zo ook op te roepen tot de creativiteit van de verbeelding, dat is de nieuwe benadering waar de paus mee bezig is…”
Bron: radio Vaticana