Preek paus Franciscus bij de heiligverklaring

Lees hier de preek die de paus hield in de viering van de heiligverklaring- De tekst is gepubliceerd door Vatican News |

We hebben enkele woorden gehoord die Jezus tot de zijnen richt voordat hij deze wereld aan de Vader verlaat, woorden die uitdrukken wat het betekent om een ​​christen te zijn: “Zoals ik u heb liefgehad, zo moeten ook jullie elkaar liefhebben” (Johannes 13). :34). Dit is het testament dat Christus ons heeft nagelaten, de toetssteen om te weten of we werkelijk zijn leerling zijn of niet: het gebod van liefde. Laten we onze aandacht richten op de twee essentiële elementen van dit gebod: Jezus’ liefde voor ons – zoals ik u heb liefgehad – en de liefde die hij van ons vraagt ​​- zo zullen jullie elkaar liefhebben.

Jezus’ liefde voor ons

Heiligheid zoeken in het “stof van de weg” Ten eerste: hoe heb ik van je gehouden. Hoe hield Jezus van ons? Tot het einde, tot totale overgave. Het is opmerkelijk dat hij deze woorden spreekt op een donkere nacht, de sfeer in de Bovenkamer een van emotie en bezorgdheid: emotie omdat de Meester op het punt staat afscheid te nemen van zijn leerlingen, bezorgdheid omdat hij aankondigt dat een van hen hem zal verraden . We kunnen ons het verdriet voorstellen dat Jezus in zijn ziel droeg, de somberheid die over de harten van de apostelen kwam, en de bitterheid toen Judas, nadat hij het stuk brood had ontvangen dat door de Meester voor hem was ingedoopt, de kamer verliet om de nacht van het verraad binnen te gaan. En juist in het uur van verraad bevestigt Jezus zijn liefde voor de zijnen.

Broeders en zusters, laat deze verkondiging centraal staan ​​in onze geloofsbelijdenis en onze geloofsuitingen: “Wij hebben God niet liefgehad, maar Hij heeft ons liefgehad” (vgl. 1 Joh. 4,10). Dat mogen we nooit vergeten. De focus ligt niet op onze capaciteiten en verdiensten, maar op de onvoorwaardelijke en gratuite liefde van God die we niet verdienen. Ons christendom begint niet met onderricht en werken, maar met het wonder te ontdekken dat we geliefd zijn, voordat er enige reactie van ons komt. Terwijl de wereld ons er vaak van probeert te overtuigen dat we alleen van waarde zijn als we resultaten boeken, herinnert het evangelie ons aan de waarheid van het leven: we zijn geliefd. En dat is onze waarde, we zijn geliefd. Zoals een spiritueel leraar van onze tijd schreef: »Zelfs voordat de mens ons zag, werden we gezien door de liefdevolle ogen van God. Nog voordat iemand ons hoorde huilen of lachen, werden we gehoord door onze God, die een en al oor voor ons is. Zelfs voordat iemand in deze wereld tot ons sprak, sprak de stem van eeuwige liefde al tot ons” (Henry NOUWEN, The Inner Voice of Love). Hij hield eerst van ons, hij wachtte op ons. Dit is onze identiteit, om door God bemind te worden.

Deze waarheid vereist dat we de ideeën die we vaak hebben over heiligheid herzien. Soms hebben we, door te veel nadruk te leggen op ons streven naar goede werken, een ideaal van heiligheid gecreëerd dat te veel op onszelf rust, op persoonlijk heldendom, op het vermogen tot verzaking, op opoffering om een ​​prijs te behalen. Dat is een bijna ketterse kijk op heiligheid. Op deze manier hebben we heiligheid tot een onbereikbaar doel gemaakt, we hebben het gescheiden van het dagelijks leven, in plaats van het te zoeken en te omarmen in het dagelijks leven, in het stof van de weg, in de zwoegen van het concrete leven en, zoals de heilige Teresa van Ávila, tegen haar zussen zeiden ze altijd “tussen de kookpotten”. Een volgeling van Jezus zijn en het pad van heiligheid bewandelen betekent bovenal te veranderen door de kracht van Gods liefde. Laten we het primaat van God boven onszelf niet vergeten, geest boven vlees, genade boven werken. Soms hechten we te veel belang aan onszelf, vlees en werken.

Zo moeten jullie ook elkaar liefhebben

De liefde die we van de Heer ontvangen, is de kracht die ons leven verandert: het vergroot ons hart en maakt ons klaar om lief te hebben. Daarom zegt Jezus – en dit is het tweede aspect – “zoals ik u heb liefgehad, zo moeten ook jullie elkaar liefhebben”. Dit is dus niet zomaar een uitnodiging om de liefde van Jezus na te volgen; het betekent dat we alleen kunnen liefhebben omdat hij van ons hield, omdat hij ons hart zijn eigen geest geeft, de geest van heiligheid, de liefde die ons geneest en omvormt. Daarom kunnen we in elke situatie en met elke broeder en zuster die we ontmoeten, beslissingen nemen uit liefde en daden van liefde verrichten. Omdat we geliefd zijn, hebben we ook de kracht om te leven. Zoals Hij van ons hield, kan ik ook van anderen houden. Het lijkt ingewikkeld, maar het is zo simpel.

Liefde is dienen

En wat betekent het concreet om deze liefde te beleven? Jezus waste eerst de voeten van zijn leerlingen, daarna gaf hij het gebod van de liefde en daarna offerde hij zichzelf aan het kruis. 
Liefhebben betekent: dienen en het leven afleggen. Dienen betekent het eigen belang niet voorop stellen; zich te ontdoen van het gif van hebzucht en concurrentie; de kanker van onverschilligheid en de angel van egoïsme bestrijden; de geestesgaven en kwaliteiten delen die God ons heeft gegeven. 
Laten we ons specifiek afvragen: “Wat doe ik voor anderen?” – Dat betekent liefhebben. – Laten we de alledaagse dingen beleven in de geest van dienstbaarheid, met liefde en zonder poespas, zonder iets te eisen.
En geef dan het leven, dat niet alleen bestaat in het geven van iets aan anderen, zoals een deel van het eigen bezit, maar in het geven van zichzelf. Ik zeg graag tegen mensen die mij vragen: Geef je aalmoezen? Raak je het vlees aan van degenen die lijden? Kijk je de mensen in de ogen aan wie je aalmoezen geeft? – Ja, het gaat over het aanraken en kijken naar het lijdende vlees van Christus in onze lijdende broeders en zusters.

Het gaat over uit egoïsme komen en van het bestaan ​​een geschenk maken, de behoeften zien van degenen die naast ons wonen, voorbede doen voor degenen in nood, misschien een beetje luisteren, wat tijd hebben om te bellen. Heiligheid is niet een paar heroïsche gebaren, maar elke dag veel liefde. “Ben je een gewijde of een toegewijde? Wees heilig door uw toewijding vreugdevol te beleven. Ben je getrouwd? Wees heilig door van uw man of vrouw te houden en voor uw vrouw te zorgen zoals Christus deed voor de kerk. Ben je een werker? Wees heilig door uw dienstwerk aan uw broeders en zusters integer en bekwaam te doen. Ben je vader of moeder, opa of oma? Wees heilig door kinderen geduldig te leren Jezus te volgen. Heb je een verantwoordelijke functie? Hoeveel hier op het plein? Wees heilig door te strijden voor het algemeen welzijn en afstand te doen van uw persoonlijke belangen.« (Apostolische Exhortatie Gaudete et Exsultate, 14)! Dat is heiligheid, zo simpel is het.

Het evangelie en de broeders en zusters dienen, het leven opofferen zonder omkijken, zonder wereldse glorie te zoeken: ook wij zijn geroepen om hetzelfde te doen. Onze metgezellen op bedevaart, die vandaag heilig werden verklaard, leefden op deze manier heilig: ze aanvaardden enthousiast hun roeping – priesters, toegewijden, leken – ze hebben zich aan het evangelie gegeven, ze hebben een onmetelijke vreugde ontdekt, en ze straalden opnieuw de pracht van de Heer in de geschiedenis. Laten we het ook proberen, want ieder van ons is geroepen tot heiligheid, tot een unieke en onherhaalbare heiligheid. Elke heilige is een stralende weerspiegeling van God in de wereld. Heiligheid is geen kopie. Ja, de Heer heeft een plan van liefde voor iedereen, hij koestert een droom voor je leven. neem hem op! En maak deze droom waar met plezier!

(bron: Vaticaan nieuws – pr)

beeld:https://www.vaticannews.va/canonizzazione-di-dieci-beati/