Afrikaanse kinderen worden geschoold in de katholieke sociale leer


Pater Hermann Agboffo, adjunct-directeur van het Instituut voor Gerechtigheid en Vrede (IAJP), met studenten van de St. Augustine School van Abomey (Zuid-Benin) op 26 oktober 2022, als onderdeel van de inspanningen om de katholieke sociale leer populair te maken onder jongeren ( Foto door IAJP/LCA-communicatie-eenheid)

Een instituut in Benin probeert leerlingen van meer dan 190 katholieke scholen bewust te maken van “hun verantwoordelijkheid bij het transformeren van hun omgeving”. De droom van een katholieke priester in Benin zo’n 25 jaar geleden “om de sociale leer van de Kerk populair te maken onder alle segmenten van de samenleving” heeft vandaag de klaslokalen bereikt in meer dan 190 parochiale scholen in het West-Afrikaanse land.Pater Raymond Goudjo, een bekend theoloog van het aartsbisdom Cotonou, richtte op 22 december 1997 het Instituut voor Gerechtigheid en Vrede (IAJP) op om de katholieke sociale leer (CST) toegankelijker te maken voor Benin’s “politieke elite, leidinggevenden, studenten, kinderen , enz.”. Hij werd daartoe geïnspireerd door het voorbeeld van aartsbisschop Isidore de Souza (1934-1999), de man die hem in 1987 tot priester wijdde.

“Bij het nadenken over onderwijs voor vrede en sociale en gezinswaarden, begrepen de pioniers van het instituut al heel vroeg dat het nodig was om met kinderen te beginnen”, zegt pater Eric Aguénounon, momenteel de IAJP-directeur. Dertien jaar geleden ging aanvankelijk een proefproject van start op 20 katholieke scholen. Dat aantal is nu gegroeid tot 193. “Sinds 2021 worden iworden 47.394 Beninese kinderen bereikt”, aldus de directeur.

De fase van het project van dit jaar, heeft drie doelstellingen.
Ten eerste hoopt het “bij studenten een groter bewustzijn te ontwikkelen van hun verantwoordelijkheid om hun leefomgeving te transformeren”.
Ten tweede probeert het “studenten een cultuur van menselijke waarden bij te brengen in interpersoonlijke relaties”.
En tot slot wil het “studenten aanmoedigen om voor hygiëne te zorgen en het milieu te beschermen”.

Inhoud van het project
De scholen die deelnemen aan het project worden geselecteerd op basis van richtlijnen van diocesane directeuren Katholiek Onderwijs en leden van de IAJP-stuurgroep. De docenten van het project worden opgeleid en toegerust door het instituut.
Met behulp van handleidingen, posters en kaarten ontworpen door IAJP, proberen ze studenten te helpen toezeggingen te doen die gebaseerd zijn op de katholieke sociale leer. Alain Gnansounou, IAJP-coördinator, zegt dat studenten een aantal basisprincipes leren, zoals “beheer goed de zaken en het geld dat aan u is toevertrouwd; vermijd regionalisme; respecteer de mening van anderen; vermijd bedrog en stelen; help altijd de zwaksten, mensen met een handicap. en ouderen; bomen en bloemen planten en onderhouden”.
Vijf maanden nadat de studenten deze toezeggingen hebben gedaan, vindt er een evaluatie plaats aan de hand van een monitoring-evaluatieformulier. In dit kader wordt ouders gevraagd een bijdrage te leveren door hun mening te geven over de geconstateerde veranderingen in het gedrag van hun kind.

“Goede burgers van morgen worden daar vandaag al voorbereid”

“Er zijn veel redenen voor tevredenheid”, zei Gnansounou. “Tijdens onze periodieke veldbezoeken zien we hoe blij de kinderen zijn als ze ons weer ontmoeten, als ze vertellen over de concepten van de katholieke sociale leer die ze dankzij dit IAJP-project hebben meegekregen. Dit project vormt een grote uitdaging, niet alleen voor de kerk maar ook voor de samenleving. Door dit project maken we op dit moment bij deze kinderen de reflexen van waakzaamheid wakker in een context waarin veel ouders stoppen met het opvoeden van hun kinderen. Goede burgers van morgen worden daar vandaag al voorbereid”.

Het project wordt ondersteund door Misereor, de ontwikkelingsafdeling van de katholieke kerk in Duitsland, en Missio, een afdeling van de pauselijke zendingsverenigingen. Pater Aguénounon zei dat het zijn droom is om “het project uit te breiden om een ​​groter aantal mensen te bereiken en om de kinderen ertoe te brengen hun ouders te ‘besmetten’ met de waarden van de sociale leer van de Kerk die hen zijn ingeprent”.

Read more at: https://international.la-croix.com/news/education/african-children-being-schooled-in-catholic-social-teaching/16981

bron: LaCroixInternational

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *