‘Agnus Dei’ van Vlaams Radio Koor plots wereldwijde hit

Het koorwerk van Samuel Barber werd op YouTube al meer dan 7 miljoen keer bekeken, met een piek tijdens de voorbije (corona)maanden.

Ook wie geen grote kenner is van klassieke muziek kent het troostende Adagio voor strijkers van Samuel Barber. Voor een deel dankt het zijn bekendheid aan twee films die het op treffende wijze gebruikten: The Elephant Man (1980) en Platoon (1986).

Barber schreef de muziek in 1936 (als deel van een strijkkwartet) en maakte er vrij snel een versie voor strijkorkest van. Minder bekend is dat hij in 1967 nog een versie maakte, waarin hij de tekst van het Agnus Dei onder de muziek zette. De opname hiervan door het Vlaams Radio Koor werd op YouTube intussen 7 miljoen keer bekeken en beluisterd.

Opmerkelijk is dat de video al sinds 2015 online staat. Begin 2018 begon de interesse toe te nemen en sinds de corona-lockdown is er een piek. Volgens de statistieken zijn de meeste kijkers Amerikanen, gevolgd door Fransen en Britten. Meer dan zeventig procent is ouder dan 45, tachtig procent zijn mannen.

‘Het is duidelijk dat dit werk veel emoties losmaakt. Muziek, en zeker klassieke muziek, heeft de kracht om troost te bieden in moeilijke tijden’, schrijft woordvoerster Véronique Bossaert, hoofd marketing en communicatie van het koor, in een reactie aan Klara.‘Deze video is een van de weinige professionele opnames van het bekende werk van Barber. Heel wat mensen die naar het stuk op zoek gaan, komen dus automatisch bij onze opname terecht. We krijgen reacties, mails en brieven van mensen over de hele wereld die vragen of ze ons stuk mogen gebruiken voor familiale aangelegenheden.’

beeld: © ticketsgent.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *