Slavernij bij Paulus

Wat Paulus niet kon zeggen over de weggelopen slaaf Onesimus

Op het “briefkaartje” Filemon in het Nieuwe Testament, schrijft de apostel Paulus niet dat een slaaf – in dat verhaal is dat Onesimus – moet worden vrijgelaten. Ook in die tijd leek er geen manier te zijn om hier met schone handen uit te komen.

door Michael Mulder in het Nederlands Dagblad

In 1860 riep een leidinggevend gereformeerd theoloog op grond van de Bijbel op om de slavernij niet af te schaffen. Niet alleen vanwege de apostolische opdracht aan slaven om hun meesters onderdanig te zijn, maar ook omdat Paulus een ontsnapte slaaf terugstuurde naar zijn meester, waarmee hij deze slavenhouder erkende als zijn geliefde broeder (Charles Hodge met verwijzing naar het bijbelboek Filemon). In deze dagen wordt aan de kerken de vraag gesteld het feest van het verbreken van de kettingen – Keti Koti – mee te vieren, omdat ieder mens naar het beeld van God geschapen is en er in Christus al helemaal geen verschil mag zijn tussen slaaf en vrije. Wat zegt dit over ons bijbellezen met het oog op zo’n delicate kwestie die mensen tot op de dag van vandaag veel pijn bezorgt?

lees het volledige artikel in het Nederlands Dagblad

Michael Mulder is universitair docent Nieuwe Testament en Judaica aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Hij schrijft dit artikel als lid van de gezamenlijke onderzoeksgroep BEST (Biblical Exegesis and Systematic Theology) van de Theologische Universiteiten in Apeldoorn en Kampen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *