Kerken, ga investeren in digitale marketing


Moderne marketingstrategieën gebruiken en het evangelie verkondigen, gaat dat wel samen?
Nikolaas Sintobin zegt volmondig ja. Helemaal nu hij de vruchten ervan ziet.

Nieuwe koers
In 2019 besloot het bestuur van het Platform voor ignatiaanse spiritualiteit van de jezuïeten in de Lage Landen dat marketing de eerste prioriteit zou worden. We zouden ons hierbij concentreren op onze ignatiaanse gebedspodcast Bidden Onderweg. Het bestuur maakte er financiële middelen voor vrij en we schakelden professionele marketeers in. De resultaten overtroffen onze stoutste verwachtingen. In drie jaar tijd is het aantal gebruikers van onze gebedspodcast vervijfvoudigd. De groei versterkt van jaar tot jaar, veeleer dan te vertragen. De hedendaagse surfer gaat zélf op zoek naar digitale inhoud en wil niets
opgedrongen krijgen. Onze marketing is hierop gebaseerd. We spelen in op het zoekgedrag van de digitale zinzoeker. Daarom werken we via Google en de app stores van Android en Apple.

Adolfo Nicolás
Al in 2015 kregen we een dringende uitnodiging om de marketing ernstig te nemen van niemand minder dan de algemene overste van de jezuïeten. Dat voorjaar kwam pater Adolfo Nicolás op bezoek in Amsterdam. In een gesprek met ons bestuur zei hij: ‘We moeten verkopers zijn. We moeten weten hoe we een product verkopen. Als we geweldige ideeën hebben, moeten we leren die aan de man te brengen. Want als we ze niet verkopen, zullen ze wegwaaien. Het heeft vier jaar geduurd vooraleer we
de woorden van pater Nicolás zijn gaan toepassen.

Lees het volledige artikel op IgnisWebmagazine

beeld: inalledingen/sj

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *