. Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat zij doen.
. Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
. Vrouw, zie uw zoon en Zoon, zie uw moeder.
. Eloï, Eloï, lama sabachtani
. Ik heb dorst.
. Het is volbracht.
. Vader, in uw handen beveel Ik Mijn geest.
“The Seven Last Words of Christ” is deels een remake, in glas, van zijn schilderij “Ecce Homo” uit 1989 (Collectie Van Abbe Museum). Op het grondplan van de St. Pieter positioneerde hij toen De Anatomische Les van Rembrandt van Rijn. Rembrandt sloot met zijn schilderij aan bij de iconografische traditie van de uitbeelding van de dode Christus die van het kruis genomen wordt. Met dit schilderij legde Mulders een wond, een stigmata, terug op de St. Pieter, het hart van de kerk.
In technisch en inhoudelijk opzicht is “The Seven Last Words of Christ” een vervolg op zijn glas in lood ramen. Daarmee heeft Marc Mulders de stap gezet vanuit museum en galerie naar de sacrale ruimte van de kerk. Met de tentoonstelling Mapping out Paradise in 2008, samen met Claudy Jongstra, plaatste hij het glas in lood weer terug in “de vrije wereld” van museum en galerie.
Het verzoek van het Nationaal Glasmuseum brengt voor Marc Mulders deze beide werelden – van de vrije kunstbeoefening enerzijds en het meditatieve aandachtsbeeld anderzijds – bijeen. Als iets het Leerdamse glas in de eerste helft van de 20e eeuw heeft beïnvloed dan is het wel de verbinding van de moderniteit met spiritualiteit, antroposofie en religie. Bij die traditie van Gidding, Lebeau, De Bazel en anderen, sluit Marc Mulders aan in zijn installatie The Seven Last Words of Christ.
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Fonds Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst.
Lees ook het interview in Trouw:http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article3359808.ece/Marc_Mulders__.html.ece
Met dank aan Pieter Reesink