Afronding behandeling klachten slachtoffers misbruik R. K.- Kerk

Verwacht wordt dat rond 1 december het laatste advies wordt uitgebracht.
De Compensatiecommissie die slachtoffers een geldelijke tegemoetkoming toekent, heeft nog 60 aanvragen in behandeling. Die zullen naar verwachting
binnen 3 maanden gereed zijn. Het werk van beide commissies zit er dan op.
 
Het Platform Hulpverlening is nog bezig met het prject Nazorg. Daarbij worden alle slachtoffers na afloop van de procedures nog eens benaderd om hulpvagen na te gaan. Maar dit poject zal enkele maanden later worden afgerond. 
 
Naar verwachting sluit het Meldpunt voor seksueel misbruik binnen de R. K.- Kerk in april 2017.
 
3678 meldingen
Vanaf voorjaar 2010, toen de stroom meldingen begon, tot eind 1 oktober hebben zich in totaal 3678 mensen gemeld. 2060 slachtoffers dienden een klacht in.
1618 lieten het om allerlei redenen bij een melding, ondanks uitnodigingen die om te zetten in een klacht. Men vond een melding alleen al voldoende of zag er tegen op een klaagschrift in te dienen. Andere klachten zijn niet behandeld bijvoorbeeld vanwege niet ontvankelijkheid of overlijden van slachtoffers. Ook werden bijvoorbeeld 246 klachten ingetrokken en in 303 zaken is een schikking getroffen. Verder zijn zaken aangehouden o.m. vanwege mediation. 
 
In de cijfers is opgenomen wat het effect was van de opschuiving op last van de rechter, van de sluitingsdatum van 1 juli 2014 naar 1 mei 2015: zo’n 300 slachtoffers hebben toen nog een klacht ingediend of hebben hun eerdere melding alsnog omgezet in een klacht.
 
Punt van aandacht zijn de meldingen die niet meer bij de Klachtencommissie in behandeling konden worden genomen na 1 mei 2015. Een aantal van die meldingen is op begrijpelijke termijnoverschrijding door de Klachtencommissie beoordeeld en daadwerkelijk omgezet in een formele klacht, een aantal heeft anderszins tot afdoening geleid. Blijven over meldingen die zijn doorgeleid naar het betreffende kerkelijk gezag; de melders hebben daarvan ook bericht gehad. Het Meldpunt is verder niet betrokken in het vervolg, behoudens waar het gaat om hulpverlening. De melders is ook hulpverlening door het Platform Hulpverlening aangeboden en daarvan is beperkt gebruik gemaakt.
 
1000 klachten gegrond
Uiteindelijk heeft de Klachtencommissie ruim 1400 klachten afgerond, na een zitting, meestal in aanwezigheid van het slachtoffer. Bijna 1000 klachten zijn geheel of gedeeltelijke gegrond verklaard. In 311 zaken was de uitspraak niet gegrond, veelal door gebrek aan steunbewijs. Voor deze slachtoffers heeft de R. K. – Kerk een slotactie opgezet om hen alsnog genoegdoening en compensatie te bieden.
 
Compensatie
Slachtoffers kunnen bij gegrond verklaring van hun klacht door de Klachtencommissie een compensatie aanvragen. Er zijn 5 categorieën van compensatie al naar gelang de ernst van het misbruik. Tot 1 november hebben 930 slachtoffers zo’n aanvraag ingediend. In 819 zaken is een uitspraak gedaan. Daarvan waren er 4 niet ontvankelijk. In categorie 1 kregen 26 slachtoffers een compensatie, 114 in categorie 2, 271 in 3, 86 in 4 en 318 in categorie 5. Die laatste categorie kent een maximum van 100.000 euro.
Totaal is aan compensatie nu ruim 29 miljoen euro uitgekeerd.  Na afloop van de laatste zaken zal dit bedrag naar verwachting zijn opgelopen tot ruim 30 miljoen euro.
 
Na sluiting van het Meldpunt  in het voorjaar van 2017 zal het bestuur een meer uitgebreid eindverslag uitbrengen niet alleen over 2016 en 2017, maar over de hele periode.
 

Wijziging Klachtenprocedure 9 september 2016

De Procedure Klachtencommissie Seksueel Misbruik in de R.-K. Kerk (hierna: de Klachtenprocedure) is sinds de wijziging van oktober 2014 zo ingericht dat de toepassing ervan op termijn een einde neemt; klachten dienden voor 1 mei 2015 te zijn ingediend en klaagschriften voor 1 augustus 2015, behoudens door de klachtencommissie verschoonbaar geachte termijnoverschrijding. De eindigheid van de regeling is ook benadrukt in artikel 22.8 waarin is bepaald dat herzieningen niet meer kunnen worden ingediend nadat zes maanden zijn verlopen sinds het laatste advies is uitgebracht en artikel 27 dat bepaalt dat deKlachtenprocedure buiten werking treedt na de laatste beslissing op een ingediend herzieningsverzoek. Via artikel 2.2 van de compensatieregeling is ook de werking van die regeling afhankelijk van het einde van de Klachtenprocedure. Hetzelfde geldt voor de mediationregeling die een nadere uitwerking vormt van artikel 7 van de Klachtenprocedure.
 
De behandeling door de klachtencommissie van een aantal zaken waarin tijdig een klaagschrift is ingediend, is aangehouden voor een schikking en wel op de voet van artikel 7, ook in die gevallen waarin het eerste lid daarvan geen grondslag vormde voor de schikkingspoging. Dit leidt tot de onbedoelde consequentie dat het tempo waarin in die zaken geschikt wordt, bepaalt wanneer de regeling een einde neemt. Daarnaast is het wenselijk tijdig duidelijkheid te geven over het begintijdstip van de zes maanden als bedoeld in artikel 22.8, ook in die aangehouden zaken.
 
Gelet op het vorenstaande heeft het Bestuur van de Stichting Beheer & Toezicht op 9 september 2016 besloten tot een wijziging van de Klachtenprocedure. De gewijzigde Klachtenprocedure is te raadplegen via deze website onder Klachtencommissie, Documenten.
 
De verwachting is, dat de klachtencommissie rond 1 november a.s. in de laatste niet-aangehouden klachtzaak haar advies zal uitbrengen.
 
Het bovenstaande is ook ter kennis gebracht van de juridisch adviseurs in de aangehouden zaken.
 

Het besluit is te raadplegen via deze link: Besluit wijziging Klachtenprocedure 9 september 2016.pdf

 

Slotactie

De Rooms Katholieke Kerk heeft op advies van Drs W.J. Deetman besloten een Slotactie te houden voor slachtoffers waarvan de klacht niet gegrond is verklaard. Binnenkort worden daarover brieven verzonden.
 
Het Platform Hulpverlening is beschikbaar voor slachtoffers die een gesprek met een vertrouwenspersoon op prijs stellen of met de aan het Platform verbonden psychologen; zij kunnen ook helpen bij doorverwijzing naar passende hulpverlening.
 

Het Meldpunt is niet bij de Slotactie betrokken. Zie voor verdere informatie de website www.onderzoekrk.nl

Niet gecategoriseerd