Alternatief voor Facebook

Ken je dat? Je hebt net online iets besteld,
opent je Facebook en daar staat een advertentie voor wat je net hebt besteld. Om de kriebels van te krijgen.


Half februari gaat Quodari online, een alternatief voor Facebook van Nederlandse bodem. Hét grote verschil met Facebook is de
manier waarop Quodari met gebruikersdata omgaat: die worden niet verkocht, maar blijven altijd van de gebruikers zelf. Ook zullen
die data niet op een andere manier commercieel worden ingezet, bijvoorbeeld om advertenties te laten zien die op hun interesses
aansluiten. Op de app zullen zelfs helemaal geen advertenties te zien zijn.

Volgens de ontwikkelaars biedt Quodari zelfs
nog een tandje extra in vergelijking tot Facebook. Je kunt er namelijk van alles in kwijt: niet alleen foto’s en video’s, maar bijvoorbeeld ook to-dolijsten, aantekeningen, documenten en muziek. Structuur creëer je door
collecties aan te maken, zoals recepten, boeken en vakanties. Per collectie geef je aan of anderen mogen meekijken, en zo ja, wie dan.
In je tijdlijn zie je de collecties die jouw connecties met jou delen. Die tijdlijn wordt niet gestuurd door algoritmes, maar je kunt wel filteren – wat je niet interesseert, zet je gewoon uit.

Omdat alleen de zon voor niks opgaat, moet voor Quodari wel op de een of andere manier worden betaald. Wanneer je meer dan twee gigabite aan foto’s en video’s opslaat, moet je je portemonnee gaan trekken. En wie een
premiumabonnement afsluit, kan gebruikmaken van speciale functies.

Buiten Europa gaat WhatsApp vanaf 8 februari gebruikersgegevens met Facebook delen. Door die datadeling kan een WhatsApp-account aan een Facebookprofiel worden gekoppeld (inclusief telefoonnummers). De Europese marktwaakhond stelde bij de overname van WhatsApp door Facebook in 2014 dat tussen beide platformen nooit informatie mocht worden uitgewisseld. Daarom hoeven in de Europese Unie gebruikers
niet in te stemmen met de datadeling, maar moeten gebruikers in de rest van de wereld dat straks wel.


Quodari is een initiatief van Aart Joppe en Paul Pennarts, die sinds het midden van de jaren negentig in de IT werken. Hun team telt
inmiddels twaalf mensen. De app bevindt zich nu nog in een testfase.
Aanmelden is al wel mogelijk.

bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *