Paus haalt uit naar nepjournalistiek

Paus Franciscus haalt in zijn boodschap voor Werelddag van de Sociale Communicatiemiddelen zwaar uit naar nepnieuws, deepfake en luie journalistiek.

Elk jaar rond de gedachtenis van Sint-Franciscus van Sales (24 januari), patroon van de (katholieke) journalisten, publiceert de paus een boodschap ter gelegenheid van de viering van de Werelddag van de Sociale Communicatiemiddelen, bij ons Mediazondag genoemd. De katholieke themadag is dit jaar aan de 55ste editie toe en vindt plaats op de 7de paaszondag. Dat is dit jaar op 16 mei. Het Bijbelse motto van editie 2021 luidt: Kom en zie (Joh 1,46), een oproep van Filippus aan Nathanaël om met eigen ogen vast te stellen wie Jezus van  Nazareth is.

Nepnieuws

In zijn boodschap waarschuwt paus Franciscus de mediagebruikers dit jaar voor het sluipende gevaar verkeerd te worden geïnformeerd en zelfs doelbewust te worden misleid. Dat gevaar wordt almaar groter, mee door het gemak waarmee nepnieuws snel kan worden verspreid. De paus pleit daarom voor een journalistiek die nieuws uit de concrete werkelijkheid haalt in plaats van aangeboden materiaal simpelweg te kopiëren. We weten al enige tijd dat nieuws en zelfs beelden [deepfake] makkelijk kunnen worden gemanipuleerd, om een aantal redenen, soms gewoon uit puur narcisme, schrijft de paus. Kritisch zijn in dit opzicht is niet het demoniseren van het internet, maar eerder een aansporing tot meer onderscheidingsvermogen en verantwoordelijkheid voor zowel de verzonden als de ontvangen inhoud.

Paus Franciscus wijst erop dat ieder van ons verantwoordelijk is voor de communicatie die we verzorgen, voor de informatie die we delen, voor de controle die we kunnen uitoefenen over nepnieuws door het aan de kaak te stellen. Alle mensen hebben de morele plicht te getuigen van de waarheid.

De paus hekelt de verspreiding van vervlakkende berichten. Hij veroordeelt media die voorverpakte en autoreferentiële (naar zichzelf verwijzende) informatie aanbieden. En hij betreurt het dat die mediabedrijven almaar minder in staat zijn de waarheid van de dingen en het concrete leven van de mensen te vangen en die niet erin slagen de ernstigste maatschappelijke verschijnselen aan de kaak te stellen of verslag te doen van de positieve energieën die vrijkomen uit de basis van de samenleving.

Ontmoeting

De crisis in de uitgeverswereld dreigt te leiden tot informatie die wordt geproduceerd in redactiekantoren, van achter computers, op terminals van agentschappen, op sociale netwerken, zonder ooit de straat op te gaan, zonder de zolen van onze schoenen te verslijten, zonder mensen te ontmoeten om verhalen op te zoeken of bepaalde situaties met eigen ogen te verifiëren, schrijft de paus. Als wij ons niet openstellen voor de ontmoeting, blijven wij buitenstaanders, ondanks de technologische vernieuwingen die ons voor een ‘augmented reality’ (AR, toegevoegde- of hyperrealiteit: interactieve digitale techniek om driedimensionale informatie en simulaties toe te voegen aan een foto of beeld van een werkelijk waargenomen object, redactie) kunnen plaatsen waarin wij ondergedompeld lijken te zijn. Elk instrument is alleen nuttig en waardevol als het ons ertoe aanzet dingen te gaan zien die wij anders niet zouden weten, als het kennis op het net brengt die anders niet zou circuleren, als het ontmoetingen mogelijk maakt die anders niet zouden plaatsvinden, besluit paus Franciscus  zijn boodschap.

Bron: VaticanNews/kro-ncrv.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *