Poolse bisschoppen uiten hun bezorgdheid over het Duitse Synodale Weg

Paus Pius X, (1903- 1914) de paus van de antimodernisteneed

De Poolse bisschoppen zijn verontrust over de hervormingsvoorstellen van het Synodale Weg van de kerk in Duitsland. Aartsbisschop Stanislaw Gadecki, het hoofd van de Poolse bisschoppenconferentie, heeft nu zijn ambtgenoot in Duitsland, Georg Bätzing, gewaarschuwd voor vijf “verleidingen”, waaronder die van “zoeken naar de waarheid buiten het evangelie”.

De Poolse Bisschoppenconferentie heeft de lange brief deze dinsdag , het feest van Sint Petrus’ Stoel, o.a. in het Duits. Gadecki verwierp duidelijk eisen zoals de afschaffing van het celibaat, het priesterschap van vrouwen, de communie voor hertrouwde gescheidenen of de zegening van partnerschappen tussen personen van hetzelfde geslacht, verwijzend naar verschillende geschriften, pausen en leergezagteksten. Hij riep op tot het vermijden van “de herhaling van afgezaagde slogans en standaardeisen”, zoals de genoemde. De Kerk mag niet “bezwijken voor de druk van de wereld of voor de modellen van de dominante cultuur”, die “kunnen leiden tot morele en spirituele corruptie”. Het onderwerp misbruik wordt uit de brief weggelaten. 

Gadecki waarschuwde de kerk in Duitsland tegen “het voortdurend confronteren van de leer van Jezus met actuele ontwikkelingen in de psychologie en de sociale wetenschappen”. Dit geldt in het bijzonder voor “het gebied van seksuele identiteit”, d.w.z. de kwestie van gender. Gadecki betoogde dat de wetenschap voortdurend evolueert, er zijn fouten en sommige hebben dramatische gevolgen, hij noemde racisme en eugenetica. Om oude fouten niet te herhalen, moet de kerk “gebaseerd zijn op openbaring en de solide prestaties van de wetenschap”.

“De verleiding om te geloven in de onfeilbaarheid van de sociale wetenschappen”

Bovendien waarschuwde de voorzitter van de Poolse bisschoppenconferentie voor de “verleiding van het bedrijfsdenken”. De kerk in Duitsland verliest steeds meer gelovigen en het aantal priesters neemt af. De oplossing kan echter niet liggen in het verlagen van “de wervingscriteria” en het afschaffen van het celibaat. De oorzaak van de crisis ligt eerder in het feit dat geestelijken “vaak louter experts zijn geworden op het gebied van sociaal, migratie- en milieubeleid”, “wat zeker geen celibatair leven vereist”. De gelovigen verdienen echter priesters “die zich volledig in dienst stellen van Christus”.

De kwestie van de wijding van vrouwen was echter al definitief opgehelderd door Johannes Paulus II, en paus Franciscus had er herhaaldelijk aan herinnerd. Christus zelf liet ‘er niet de minste twijfel over bestaan ​​dat het priesterschap een roeping is die exclusief voor mannen is’, schrijft Gadecki. De “foutieve en schandalige praktijk van het zegenen van partnerschappen tussen personen van hetzelfde geslacht” die het synodale pad propageert, gaat ook fout. De kerk zou niet moeten instemmen met het “valse beeld van de mens” van homoseksualiteit, zelfs als dit verontwaardiging en verbanning oproept.

Hij weet, Gadecki wendt zich tot zijn broer Bätzing, “dat het lot van de aan jou toevertrouwde schaapskooi belangrijk voor je is en dat je wenst dat geen van de schapen verdwaalt”. De voorzitter van de Poolse Bisschoppenconferentie eindigt met een lang citaat uit de Schrift waarin Paulus om de genade vraagt ​​”om het mysterie van het evangelie met vrijmoedigheid te prediken … zoals het mijn plicht is”.

bron: Vatican News

Klerikaal antimodernisme

De vicaris-generaal van het bisdom Essen, Klaus Pfeffer, verwerpt de kritiek van de Poolse bisschoppen op de hervormingsinspanningen van de katholieke kerk in Duitsland. De inhoud klinkt voor hem als een ver katholiek verleden.

De dinsdag gepubliceerde brief uit Polen werd “gekenmerkt door een plat en zeer klerikaal anti-modernisme”, schreef Pfeffer woensdag op Facebook. Wetenschappelijke bevindingen werden gedevalueerd “met belachelijke vergelijkingen”, terwijl het misbruikschandaal “helemaal niet werd genoemd”. Echter, dit schandaal “deed de geloofwaardigheid van de katholieke kerk wereldwijd ernstig in twijfel trekken”.

Pfeffer schreef verder: “De brief klinkt alsof hij uit een ver katholiek verleden komt.” Sommige delen van de kerk weigeren “een eerlijke waarneming van de werkelijkheid”.