Een boodschap voor protestanten èn katholieken

Tekening van het gebouw van het Dicasterie voor de Geloofsleer Rome

De geloofsleer groeit of ze sterft af, zegt de paus.

door Hendro Munsterman in het Nederlands Dagblad

De Rooms-Katholieke Kerk vindt dat de geloofsleer niet statisch is, maar zich kan en zelfs moet ontwikkelen. Daarom riep paus Franciscus theologen onlangs op tot ‘creatieve trouw aan de traditie’. Hij vroeg hun zich open te stellen voor de inbreng van andere wetenschappelijke disciplines. Maar een geloofsleer doorontwikkelen is nog niet zo simpel.

De protestantse vraag of een bepaalde mening of praktijk wel ‘bijbels’ is, klinkt katholieken meestal vreemd in de oren. 

In de Rooms-Katholieke Kerk geldt de Schrift als hoogste norm en als geïnspireerde tekst, die christenen de waarheid omtrent Gods heilsaanbod leert. Maar de Schrift is door de kerk geschreven en ook door de kerk als Schrift samengesteld en als gezagvol erkend. Zij moet ook door diezelfde kerk gezagvol uitgelegd worden. 

Uitlegging is volgens de katholieke traditie meer dan herhaling. Het is doorgronding, actualisering in nieuwe contexten. Zo kan de geloofsleer groeien, doordat zij nieuwe ‘waarheden’, die tot dan toe in de Schrift verborgen lagen, ontsluit.

dogma van de Drie-eenheid

Tegenover strakke, bijbelse protestanten beroept de katholieke traditie zich graag op de concilies uit de eerste eeuwen van het christendom. In de Schrift staat bijvoorbeeld nergens letterlijk dat er één God is die bestaat uit drie personen. Toch is dit dogma van de goddelijke Drie-eenheid de kern van het christelijk geloof. 

Door het lezen van de Schrift, maar gebruikmakend van de toen heersende Griekse cultuur en filosofietraditie, kwam de kerk tot de – in strikte zin ‘onbijbelse’ – conclusie dat de christelijke God ‘één God in drie personen’ is. Hetzelfde geldt voor de dogma’s die deze concilies hebben afgekondigd over de twee naturen van Christus (‘waarlijk God en waarlijk mens’) en dat men daarom Maria ‘Moeder van God’ moet noemen. 

De zestiende-eeuwse reformatoren accepteerden deze kerkelijke geloofsleer. De vraag is echter of die zich doorontwikkelende uitleg gestopt is, of nog verder gaat. Jezus vergelijkt het koninkrijk met een boom. Dat kan ook begrepen worden als een groeien van een pril begin naar een steeds grotere rijpheid. Temeer omdat Jezus volgens de Schrift zijn volgelingen de heilige Geest belooft om de kerk bij te staan en het geloof verder te leiden…..

lees het volledige artikel in het Nederlands Dagblad

beeld: www.infolio.it

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *