Kerk weet zich niet te verkopen

door Eline Kuijper

De kerk is volop aanwezig in de samenleving, alleen weet ze zichzelf niet goed zichtbaar te maken in de media. Tijdens de landelijke voorjaarsconferentie van de Confessionele Vereniging, een beweging binnen de Protestantse Kerk dachten de bezoekers, veelal dominees, woensdag na over hoe dat anders kan. 

Wie wil weten hoe actief de kerk is in de samenleving, doet er goed aan te spreken met Geesje Werkman. Zij zet zich namens de Protestantse Kerk in Nederland in voor vluchtelingen. Tijdens het congres vertelt Werkman hoe zij samenwerkt met mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Defence for Children, en zelfs een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat aanspande en won. En ChristenUnieleider Gert-Jan Segers werkt als christelijke partijleider samen met seculiere feministes om mensenhandel aan te pakken.

christenen bij Pauw

Toch leeft er bij de Confessionele Vereniging onvrede over de manier waarop de kerk en gelovigen aanwezig zijn in het publieke domein. Hoe vaak zie je nu een christen bij een tv-programma als Pauw of De Wereld Draait Door? Bovendien worden christenen als ze met een idee naar buiten komen, nogal eens negatief weggezet. Segers noemt als voorbeeld de roze microfoon van PowNews. De ChristenUnie in Amersfoort kwam vorige week met het plan relatiehulp te bieden aan jonge stellen in Vinex-wijk Vathorst, omdat het scheidingspercentage daar opvallend hoog is. De inwoners van Vathorst kregen een roze microfoon onder hun neus gedrukt met de vraag: ‘U mag van de ChristenUnie niet scheiden, wat vindt u daarvan?’ Een typisch voorbeeld van hoe goede bedoelingen worden gereduceerd tot een verbod, vindt Segers. Maar hij ziet ook kansen. Zo werd hem tijdens een interview met de Volkskrant gevraagd naar zijn favoriete Bijbelgedeelte. ‘Er is bij de media oprechte interesse in het geloof’, aldus Segers. 

Dat zegt ook Sjirk Kuijper, hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad. In zijn tijd als woordvoerder van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie, werd er geregeld door journalisten gevraagd naar de mening van die partij. En af en toe belt een redactie van een tv-programma met de vraag hoe Kuijper over een onderwerp denkt. ‘De welwillendheid van de media is heel groot’, zegt Kuijper. Het probleem is echter dat redacties moeilijk christenen kunnen vinden die in een paar minuten hun punt kunnen maken. Hij stelt voor dat dominees communicatieadvies krijgen, want optreden op tv is niet makkelijk. Het vraagt moed, snelheid van denken en maakt je door directe reacties op sociale media kwetsbaar. 

‘wij willen ook meedoen’

Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, waarschuwt dat christenen niet een houding moeten aannemen van: wij willen ook meedoen! ‘De wereld zit niet te wachten op aardige christenen’, zegt Plaisier. ‘Wij hebben een verhaal in onze gebroken handen liggen.’ En dat verhaal, van God die naar mensen toekomt en ons aanraakt in onze zonden en kwetsbaarheid, dát is waar de wereld volgens Plaisier op zit te wachten. 

bron: Nederlands Dagblad

Niet gecategoriseerd