Communicatieplannen van bisschop De Korte

 Tot nu toe kent de website een beperkt aantal items en reageren wij op belangrijke ontwikkelingen in kerk en samenleving met een Twitterbericht. Het plan is op dit terrein een tandje bij te zetten. Via Facebook heb je als organisatie een veel groter bereik. En jonge mensen, zo zeggen de deskundigen, worden vooral bereikt via Instagram. Het gaat dan, kort gezegd, om veel beeld en weinig woorden.

In de plannen is ook ruimte voor korte vlogs (korte videoberichten). Zo kan ik als bisschop of een van mijn medewerkers in een kort filmpje een bepaalde boodschap vanuit katholiek perspectief overbrengen.

missionaire kerk

Wij spreken vandaag in christelijk Nederland veel over het grote belang van missioneren. Naast het zo goed mogelijk consolideren van bestaand christelijk leven, is het ook belangrijk om nieuwe mensen te bereiken met Christus en zijn evangelie van Gods onvoorwaardelijke liefde en trouw.

Juist door moderne media ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor een missionair beleid. Vooral jonge mensen lezen niet of nauwelijks papieren media, kijken ook steeds minder televisie, maar je kunt hen wel bereiken via de nieuwe sociale media.

Ook bisdommen, parochies en kerkelijke gemeenten moeten op dit punt adequaat reageren en de mogelijkheden van deze tijd zo goed mogelijk uitbaten. Veel jongeren bezoeken op zondag de kerkdienst niet meer en zijn ook voor een Bijbelgroep moeilijk te strikken. Maar de grote levensvragen over zin en onzin, het kwaad, lijden en dood zijn en blijven ook hun vragen. Geen mens kan aan deze vragen ontkomen.

Via nieuwe sociale media kunnen christenen hen helpen – in ieder geval een begin van – een antwoord op deze vragen te vinden. Ik hoop van harte dat oude en nieuwe media een bijdrage kunnen leveren aan de voortgang van christelijk leven in ons goede vaderland.

bron: Nederlands Dagblad

foto:bossche encyclopedie