Amerikaanse bisschoppen en Vaticaan verwelkomen beperkingen op abortusrechten

De katholieke bisschoppen van de Verenigde Staten zijn dankbaar voor de beslissing van het Hooggerechtshof van vrijdag om abortusrechten te beperken. De vorige liberale verordening “resulteerde in de dood van miljoenen kinderen in de baarmoeder”, staat in een verklaring. In het Vaticaan riep de Pauselijke Academie voor het Leven de regering op om beleid te voeren dat elk leven beschermt.

Het Amerikaanse Hooggerechtshof vernietigde vrijdag 23 juni het Roe v. Wade-arrest uit 1973 dat abortussen tot een zwangerschapsduur van 24 weken legaliseerde. “Dit is een historische dag in het leven van ons land”, staat in een verklaring van de Amerikaanse bisschoppenconferentie die beslist over de dood van anderen; dit beleid heeft geleid tot de dood in de baarmoeder van miljoenen kinderen, generaties aan wie de dood van anderen is ontzegd. helemaal recht om geboren te worden.” Roe v. Wade ontkende de waarheid dat “alle mannen en vrouwen gelijk zijn geschapen en het door God gegeven recht hebben op leven, vrijheid en het nastreven van geluk.”

Tegelijkertijd herinnerden de Amerikaanse bisschoppen aan de plicht van de kerk om vrouwen in zwangerschapsconflicten te ondersteunen en met liefde te behandelen. Dit is het moment om “een post-Roe-Amerika op te bouwen”, om wonden te helen en sociale verdeeldheid te helen, zeiden Amerikaanse bisschoppen.

De bisschoppen prezen het werk van miljoenen Amerikaanse burgers die vreedzaam vochten om het leven te beschermen en alternatieven voor abortus bepleitten, waaronder adoptie, pleegzorg “en openbaar beleid dat gezinnen echt ondersteunt”. ‘, zeiden de bisschoppen, en ‘de pro-life-beweging verdient te worden gerekend tot de grote bewegingen voor sociale verandering en burgerrechten in de geschiedenis van ons land’.

Een intrekking van “Roe v. Wade” door het Hooggerechtshof werd verwacht nadat een ontwerp in die zin in mei openbaar was gemaakt. Als gevolg hiervan ontstond in de VS een gepolariseerd debat tussen tegenstanders en voorstanders van een hernieuwde aanscherping van de abortuswetten. Soms waren er gewelddadige demonstraties en aanvallen op kerken.

Vaticaan beveelt een niet-ideologisch debat aan over de bescherming van het leven

Na de uitspraak van vrijdag herhaalde de Pauselijke Academie voor het Leven ook de verklaring van de USCCB, waarin stond dat de kwestie van abortus niet beperkt zou moeten blijven tot de uitoefening van individuele rechten, maar “een kwestie van bredere maatschappelijke zorg” was.

Na 50 jaar moet het Amerikaanse beleid “een niet-ideologisch debat heropenen over de plaats die de bescherming van het leven inneemt in een civiele samenleving” en het leven beschermen “zonder in ideologische posities te vervallen”.

Dit omvat “zorgen voor adequate seksuele voorlichting, het garanderen van toegankelijke gezondheidszorg voor iedereen en het voorbereiden van wetgevende maatregelen om het gezin en het moederschap te beschermen om bestaande ongelijkheden weg te werken”.

(bron:Vaticaan nieuws/kna – gs)

In deze context verwijst de redactie van deze site ook naar het standpunt van de Amerikaanse bisschoppen inzake de doodstraf. Die wijzen ze af. Lees de volgende tekst uit 2021- voor de volledige tekst klik hier

Wat zeggen de bisschoppen van de Verenigde Staten over de doodstraf?

De Conferentie van Katholieke Bisschoppen van de Verenigde Staten verzet zich al lang tegen de toepassing van de doodstraf in ons land. Hoewel de bisschoppen erkennen dat de kerk het gebruik ervan in extreme omstandigheden eerder heeft toegestaan, hebben ze gezegd dat er in de Verenigde Staten andere, niet-dodelijke verdedigingsmiddelen zijn tegen onrechtvaardige agressors die in plaats daarvan moeten worden gebruikt.

In 2015, het tienjarig jubileumjaar van de campagne van de bisschoppen om het gebruik van de doodstraf te beëindigen, bood een brief waarin de bisschoppen hun verzet tegen de doodstraf opnieuw bevestigden, een reflectie op ons rechtssysteem: “Onze geloofstraditie biedt een uniek perspectief op misdaad en straf, gebaseerd op barmhartigheid en genezing, niet op straf op zichzelf. Hoe afschuwelijk de misdaad ook is, als de samenleving zichzelf kan beschermen zonder een mensenleven te beëindigen, moet ze dat doen. Vandaag hebben we deze mogelijkheid.”

Hoe zit het met slachtoffers van geweldsmisdrijven?

De slachtoffers en families van geweldsmisdrijven worden geconfronteerd met onvoorstelbare pijn, en de gevolgen reiken veel verder dan de eerste schok en het trauma. Als katholieken zijn we allemaal “geroepen om naast de slachtoffers te staan ​​in hun pijn en in hun zoektocht naar genezing en oprechte gerechtigheid”.  Slachtoffers en hun families hebben vaak geestelijke, lichamelijke en emotionele behoeften die niet zomaar worden bevredigd door het strafrechtelijk systeem. Christus Zelf “werd overgeleverd in de handen van de goddelozen, maar hij bad voor zijn vervolgers en overwon haat met het bloed aan het kruis.”  In navolging van het voorbeeld van onze Heer bidden we dat God het lijden van alle slachtoffers wil verlichten, hun vrede zal schenken en hun geloof in Zijn bescherming en zorg wil vernieuwen.

Is discussie over de doodstraf een katholieke, pro-life kwestie?

Eerder in 2015 reageerden de voorzitters van de bisschoppencommissie voor pro-life-activiteiten en de commissie voor binnenlandse gerechtigheid en menselijke ontwikkeling op een beslissing van het Hooggerechtshof met betrekking tot de doodstraf: “Wij bisschoppen blijven zeggen … Geïnstitutionaliseerde praktijken van geweld tegen wie dan ook tasten de eerbied voor de heiligheid van elk menselijk leven aan.”

Christus kwam om ons te bevrijden van de cyclus van geweld door ons te laten zien hoe lief te hebben en barmhartig te zijn. Zoals weerspiegeld in zijn leven en onderwijs, evenals in het leven van heiligen door de geschiedenis heen, “is het tegengif voor geweld liefde, niet meer geweld.” 9 Aangezien de doodscultuur dreigt te kiezen wie wel en niet het leven verdient, moeten we volhouden dat al het menselijk leven een onschatbare waardigheid en waarde heeft.

Als we voelen dat zonde en kwaad overweldigend zijn, hoeven we niet bang te zijn. Jezus Christus heeft de zonde en de dood al overwonnen, en we weten dat zijn overwinning de ultieme overwinning is. Laten we werken aan de verdediging van de waardigheid van al het menselijk leven, gemaakt naar het beeld en de gelijkenis van God, door gebed, onderwijs en pleitbezorging. Wees niet bang; God is met ons.


[1] Catechismus van de Katholieke Kerk,

bron nbcc.org