Russische reactie op nieuw interview illustreert logica voor pauselijke ‘stilte’

Door John L. Allen Jr. in Crux Now (foto Wikipedia)

29 november 2022

ROME – In een nieuw interview (Zie ons eerdere bericht) met het door de Amerikaanse jezuïeten gesponsorde tijdschrift America verdedigt paus Franciscus zich tegen beschuldigingen dat hij te zeer gezwegen heeft over zowel Rusland als China – Rusland in de context van de oorlog in Oekraïne, en China ten aanzien van zijn staat van dienst op mensenrechten en vooral godsdienstvrijheid.

Van tijd tot tijd hebben critici gesuggereerd dat, net zoals paus Pius XII tegenwoordig soms wordt beschuldigd vanwege zijn vermeende “stilzwijgen” tijdens de Holocaust, paus Franciscus op een dag historisch negatief zal worden beoordeeld wegens zijn stilzwijgendheid tegenover zowel Moskou als Peking.

Alsof het gepland was illustreerden de gebeurtenissen van gisteren waarom Franciscus, of welke paus dan ook, goed moet nadenken alvorens specifieke veroordelingen uit te vaardigen waarnaar de paus verwees.

In datzelfde Amerika -interview ging Francis kort in op de menselijke leed van het conflict in Oekraïne en zei dat hij “veel informatie had gekregen over de wreedheid van de troepen”. Hij voegde een observatie toe over de bron van de grootste misstanden.

“In de regel zijn de meest wrede misschien degenen die uit Rusland komen, maar geen deel uitmaken van de Russische traditie, zoals Tsjetsjenen, Boerjaten enzovoort”, zei de paus, verwijzend naar twee etnische minderheden die vaak strijd aan het front leveren, ingezet in de conflicten van Rusland.
Tsjetsjenen, afkomstig uit het zuidwesten van Rusland, zijn overwegend moslim. Buryats zijn een Mongoolse etnische groep die inheems is in Oost-Siberië en die traditioneel boeddhistische en sjamanistische overtuigingen volgen.

Het is heel goed mogelijk dat Franciscus de opmerking bedoelde als een indirecte toenadering tot Moskou, een manier om te zeggen dat de Russen zelf misschien niet zo bloeddorstig zijn als uit de verhalen uit Oekraïne zou blijken. Maar de reacties uit Moskou maken duidelijk dat zelfs een eventuele indirecte toenadering wordt afgewezen.

Gisteren haalde een woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zakharova, uit naar aanleiding van het interview met de paus.
“Dit is niet langer Russofobie, het is een verdraaiing van de waarheid zo verregaand dat ik er geen woorden voor kan vinden”, zei Zakharova tegen het Russische persbureau TASS
Daarna stuurde Zakharova een tweet waarin zij de paus beschuldigde van pogingen om de Russische strijdkrachten te verdelen: “We zijn één familie met Boerjaten, Tsjetsjenen en andere vertegenwoordigers van ons multinationale en multiconfessionele land”, schreef ze.

Alexey Tsydenov, gouverneur van de Republiek Boerjatië, was even wrang in zijn reactie.
“Het is op zijn zachtst gezegd vreemd om het hoofd van de katholieke kerk te horen praten over de wreedheid van de Buryats en de Tsjetsjenen. Onze soldaten doen hun plicht met eer”, eraan toevoegend dat, gezien de veelbewogen geschiedenis van de kruistochten, katholieke leiders er beter aan deden geen les te geven aan anderen over de moraliteit van een gewapend conflict.

Zelfs het hoofd van de boeddhistische traditie, gevolgd door de meeste Buryats, Damba Ayusheev, sloot zich aan bij het koor van kritiek en noemde de retoriek van de paus ‘onverwacht en onvriendelijk’. “Ik denk dat de Europese Latijnen niet begrijpen dat het leven in het koude Siberië en het Verre Oosten mensen volhardender, geduldiger en weerbaarder maakt tegen verschillende ontberingen”, zei Ayusheev. “Dus onze mensen zijn niet wreed, ze moeten gewoon hun thuisland opnieuw beschermen tegen het nazisme, net zoals onze grootvaders en hun vaders deden.”

Het is misschien verleidelijk om dit gehakketak af te doen als een verbale storm in een glas water, maar dan zien we een ander ongemakkelijk feit over het hoofd.

Gisteren meldde de pauselijke organisatie Kerk in Nood de arrestatie van twee katholieke priesters in de door Rusland bezette havenstad Berdiansk in het zuidoosten van Oekraïne. De priesters, paters Ivan Levitskyi en Bohdan Heleta, hadden pastorale zorg verleend aan zowel Grieks-katholieke als Latijnse ritusgelovigen, en behoren tot de weinige geestelijken die na de Russische bezetting zijn achtergebleven.

Volgens het rapport van Kerk in Nood worden de twee priesters beschuldigd van het voorbereiden van een terroristische aanslag en worden ze in voorlopige hechtenis vastgehouden. Als ze worden veroordeeld, kan de misdaad waarvan ze worden beschuldigd theoretisch tot de doodstraf leiden. De plaatselijke prelaat, bisschop Stepan Meniok, noemde de arrestaties “ongegrond en onwettig”.
Het is niet duidelijk of de arrestaties een reactie waren op het nieuwe pauselijke interview of dat ze eraan voorafgingen, hoewel een Italiaanse krant al heeft gesuggereerd dat het een vorm van “chantage is om Franciscus tot zwijgen te dwingen”.

Hoe dan ook, het is onwaarschijnlijk dat de gegeven ontwikkelingen de situatie van de priesters zullen helpen. Door dit alles zullen waarschijnlijk ook de inspanningen van het Vaticaan om zich te positioneren als potentiële bemiddelaar in het conflict met Oekraïne, tegenwerken.

Achteraf gezien is het heel goed mogelijk dat paus Franciscus en zijn adviseurs vandaag wensen dat ze zelfs de beperkte openheid die de paus in zijn America – interview toonde, konden terugdraaien.

Als je je met andere woorden ooit afvraagt ​​waarom pausen niet meer uitgesproken zijn in dergelijke conflictsituaties, bedenk dan dat pausen heel goed weten dat ze niet persoonlijk hoeven te leven met de nasleep van dergelijke verklaringen – en geen enkele paus staat te popelen om door uitspraken meer leden van zijn eigen volk in gevaar te brengen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *