Strijd over seksuele moraal in het Vaticaan

kardinaal Ladaria

In een zeldzame openbare confrontatie presenteren twee hoge Vaticaanse functionarissen uiteenlopende opvattingen over “Humanae vitae”, een belangrijke kerkelijke tekst over seksualiteit en voortplanting
Openlijke confrontaties tussen topambtenaren van het Vaticaan zijn zeldzaam, vooral over kwesties die zo gevoelig zijn als seksuele moraal . Maar afgelopen vrijdag vond er een plaats bij de opening van een conferentie in Rome over Humanae vitae, de encycliek die Paulus VI in 1968 uitvaardigde om het verzet van de katholieke kerk tegen kunstmatige anticonceptie opnieuw te bevestigen.

Door Loup Besmond de Senneville voor La Croix Internastional | Vaticaansta

De conferentie van 19-20 mei, die werd georganiseerd door de internationale voorzitter van de bio-ethiek Jérôme Lejeune, bracht onderzoekers van verschillende katholieke universiteiten samen. Jezuïet kardinaal Luis Ladaria, prefect van het dicasterie voor de geloofsleer, opende het evenement met een lange toespraak in het Spaans waarin hij de ‘profetische visie’ verdedigde die wijlen Poe in de encycliek naar voren bracht.

“De waarheid uitgedrukt in Humanae vitae verandert niet”, zei de 79-jarige kardinaal. “Er zijn te veel stemmen, versterkt door moderne propagandamedia, die contrasteren met die van de kerk”, betreurde hij, een fragment uit de controversiële encycliek ontleend.

Ladaria benadrukte dat “de encycliek geldig blijft omdat het het juiste antwoord van het leergezag is op dualistische antropologieën die tot doel hebben het lichaam te instrumentaliseren en die geen nieuwe, postmoderne en seculiere humanismen vertegenwoordigen, maar actuele anti-humanismen”.

Vervolgens hekelde hij “moreel relativisme” en “anticonceptie-antropologie”, met het argument dat het verbreken van de link tussen seksualiteit en voortplanting (die de encycliek veroordeelde) uiteindelijk leidt tot de reductie van het lichaam tot “louter materialiteit en dus tot een object dat vatbaar is voor manipulatie”. . Het is precies deze manipulatie die wordt bevorderd door het “transhumanisme”, zei de kardinaal.

“Transhumanisme” en “gender-ideologie”
“In het transhumanisme wordt de persoon gereduceerd tot zijn of haar geest, of beter gezegd, tot zijn of haar neuronale verbindingen als basis van zijn of haar singulariteit”, aldus de Spaanse kardinaal en theoloog. “Singulariteit is nu de essentie van de persoon, zonder het lichaam, dat hem of haar identificeert en dat kan worden overgedragen op een ander menselijk lichaam, een dierlijk lichaam, een cyborg of een eenvoudig dossier.”

Evenzo is “genderideologie” ook gebaseerd op het principe dat “vrijheid tegenover de natuur wordt geplaatst”, betoogde hij.

“Genderideologie ontkent dat de identiteit van een persoon verband houdt met zijn of haar biologische lichaam”, zei kardinaal Ladario. “Een persoon identificeert zich niet met zijn of haar lichaam (geslacht), maar met zijn of haar geaardheid. Elke relatie met het binaire geslacht wordt gewist om seksuele diversiteit te verkondigen”, vervolgde hij. 

Niet elke huwelijksrelatie “moet noodzakelijkerwijs vruchten afwerpen” 
Maar een paar uur na deze stevige verdediging van Paulus VI’s encycliek, publiceerde Vatican Media een interview met aartsbisschop Vincenzo Paglia , voorzitter van de Pauselijke Academie voor het Leven, die een wezenlijk andere interpretatie van dezelfde pauselijke tekst presenteerde.

“De erkenning van de onbreekbare band tussen huwelijksliefde en generatie in Humanae vitae betekent niet dat elke huwelijksdaad noodzakelijkerwijs vruchten moet afwerpen”, legt de 78-jarige Italiaanse aartsbisschop uit. “paus Paulus VI erkent dat voortplanting ‘verantwoordelijk’ moet zijn en – zoals bekend – wijst hij op natuurlijke methoden als de manier om deze verantwoordelijkheid uit te oefenen,” vervolgde hij.

Het interview, dat het officiële nieuwsportaal van het Vaticaan beschikbaar stelde in vier talen, maakt duidelijk dat Paglia, die in 2012 aan het hoofd van de Academie werd geplaatst, sprak over de encycliek terwijl de conferentie die Ladaria bijwoonde aan de gang was. De assistenten van de aartsbisschop zeiden dat Paglia nooit voor die conferentie was uitgenodigd, hoewel de organisatoren van de bijeenkomst dat ontkenden. 

“In de jaren zestig werd de ‘pil’ beschouwd als een totaal kwaad”
Terwijl kardinaal Ladaria de encycliek ongewijzigd presenteerde, schetste aartsbisschop Paglia een heel andere visie. 

“Ik geloof dat voortdurende reflectie over het onderwerp erg belangrijk is, evenals brede discussies. Paus Franciscus heeft inderdaad gezegd, sprekend over anticonceptie, dat ‘de plicht van theologen onderzoek is, theologische reflectie’,” zei aartsbisschop Paglia. “We staan ​​voor baanbrekende uitdagingen. In de jaren zestig werd de ‘pil’ als een totaal kwaad beschouwd”, vervolgde hij. “Tegenwoordig staan ​​we voor nog grotere gevaren. Het hele menselijke leven is in gevaar als we niet stoppen met een spiraalvormig conflict, de wapenwedloop, als we niet stoppen met het vernietigen van het milieu”.

Intense interne discussies
De confrontatie tussen de twee hoge Vaticaanse functionarissen, die even openhartig als onverwacht was, vindt plaats in een context van intens debat binnen de Pauselijke Academie voor het Leven. De laatste tijd zijn er verschillende functies ingenomen die voor opschudding hebben gezorgd binnen deze instelling, die in 1994 werd opgericht door Johannes Paulus II en professor Jérôme Lejeune, de ontdekker van het syndroom van Down. 

Dit was het geval in februari 2022 toen pater jezuïet Carlo Casalone, een lid van de Academie, hulp bij zelfdoding “het groter mogelijke algemeen belang” noemde in vergelijking met euthanasie. Zijn standpunt werd gepubliceerd in La Civiltà Cattolica , een jezuïetenblad waarvan de artikelen worden gecontroleerd door het Vaticaan.

De Pauselijke Academie voor het Leven bracht begin juli vorig jaar ook een boek uit dat werd gezien als een keerpunt in de benadering van morele kwesties door het Vaticaan. Theologische levensethiek. Schrift, traditie, praktische uitdagingen brachten voor het eerst teksten samen die bepaalde punten van de morele leer in twijfel trokken, wat grote opschudding veroorzaakte in de Romeinse curie en andere kerkelijke kringen.

Read more at: https://international.la-croix.com/news/ethics/battle-over-sexual-morality-rages-at-the-vatican/17842

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *