Doctrinaire verklaring opent de mogelijkheid om paren ‘in onregelmatige situaties’ te zegenen

Met de Verklaring “Fiducia supplicans”, uitgegeven door het Dicasterie voor de Geloofsleer, goedgekeurd door paus Franciscus, zal het mogelijk zijn paren van hetzelfde geslacht te zegenen, maar zonder enige vorm van rituelen of het wekken van de indruk van een huwelijk. De leer over het huwelijk verandert niet, en de zegen betekent niet de goedkeuring van de verbintenis.

Door Vatican News

Wanneer twee mensen om een ​​zegen vragen, zelfs als hun situatie als koppel ‘onregelmatig’ is, zal de gewijde bedienaar mogelijk kunnen instemmen. Dit gebaar van pastorale nabijheid moet echter elk element vermijden dat ook maar enigszins op een huwelijksritueel lijkt.
Dit staat in de Verklaring Fiducia supplicans” over de pastorale betekenis van zegeningen, uitgegeven door de Dicasterie voor de Geloofsleer en goedgekeurd door paus Franciscus.

Zegeningen
Het document onderzoekt het thema zegeningen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen rituele en liturgische zegeningen, en spontane zegeningen die meer lijken op tekenen van volksdevotie. Juist in deze tweede categorie wordt nu de mogelijkheid overwogen om zelfs degenen te verwelkomen die niet leven volgens de normen van de christelijke morele leer, maar nederig vragen om gezegend te worden. Er zijn 23 jaar verstreken sinds het voormalige “Heilige Officie” een Verklaring publiceerde (de laatste was in augustus 2000 met “Dominus Jesus”), een document van zo’n leerstellig belang.
Fiducia supplicans” begint met de inleiding door de prefect, kardinaal Victor Fernandez, die uitlegt dat de Verklaring rekening houdt met de “pastorale betekenis van zegeningen”, waardoor “een verbreding en verrijking van het klassieke begrip” mogelijk wordt gemaakt door een theologische reflectie “gebaseerd op de pastorale visie van paus Franciscus.”

18/12/2023

Het hart van een herder dat nooit de deur sluit


Het is een reflectie die “een reële ontwikkeling impliceert ten opzichte van wat tot nu toe over zegeningen is gezegd, waarbij inzicht wordt verkregen in de mogelijkheid “om paren in onregelmatige situaties en paren van hetzelfde geslacht te zegenen zonder hun status officieel te valideren of op enigerlei wijze de situatie te veranderen.”

De opzet van het document

Na de eerste paragrafen (1-3) die herinneren aan de vorige uitspraak van 2021, die nu verder is ontwikkeld en achterhaald, presenteert de Verklaring de zegening in het sacrament van het huwelijk (paragrafen 4-6) waarin als ontoelaatbaar wordt genoemd wanneer “rituelen en gebeden verwarring zouden kunnen brengen tussen wat het huwelijk inhoudt” en “wat het tegenspreekt”,. Elke implicatie moet worden vermeden dat “iets dat geen huwelijk is, als huwelijk wordt erkend.” Er wordt herhaald dat volgens de “eeuwige katholieke doctrine” alleen seksuele relaties tussen een man en een vrouw in de context van het huwelijk als wettig worden beschouwd.

Een tweede uitgebreid deel van de Verklaring (paragrafen 7-30) analyseert de betekenis van verschillende zegeningen, waarvan de ontvangers mensen, voorwerpen van aanbidding en plaatsen van leven zijn. Er wordt aan herinnerd dat “vanuit strikt liturgisch oogpunt” de zegen vereist dat wat gezegend wordt “overeenkomt met Gods wil, zoals uitgedrukt in de leringen van de Kerk.”

“Wanneer een zegen wordt ingeroepen bij bepaalde menselijke relaties” door middel van een speciale liturgische ritus, zo merkt de Verklaring op, “is het noodzakelijk dat wat gezegend wordt overeenkomt met Gods plannen die in de schepping zijn geschreven” (par. 11). Daarom heeft de Kerk niet de macht om een ​​liturgische zegen uit te delen aan, of over irreguliere paren of paren van hetzelfde geslacht. Het is ook noodzakelijk om het risico te vermijden dat de betekenis van zegeningen tot dit gezichtspunt wordt gereduceerd, waarbij voor een eenvoudige zegening “dezelfde morele voorwaarden voor een eenvoudige zegening worden verwacht die worden gevraagd bij het ontvangen van de sacramenten” (par. 12). ).

Na analyse van de zegeningen in de Bijbel biedt de Verklaring een theologisch-pastoraal begrip. Degenen die om een ​​zegen vragen, laten zien dat ze ‘de reddende aanwezigheid van God nodig hebben’ in hun leven door ‘een verzoek om Gods hulp te uiten, een pleidooi om een ​​beter leven te leiden’ (par. 21). Dit verzoek moet worden ontvangen en gewaardeerd ‘buiten een liturgisch raamwerk’ wanneer het wordt aangetroffen ‘in een sfeer van grotere spontaniteit en vrijheid’ (par. 23).

Wanneer we ze bekijken vanuit het perspectief van volksvroomheid, ‘moeten zegeningen worden beoordeeld als daden van toewijding.’ Van degenen die om een ​​zegen vragen “mag niet worden geëist dat voorafgaande morele perfectie een voorwaarde is”, merkt de Verklaring op.

Het onderzoeken van dit onderscheid, gebaseerd op de reactie van paus Franciscus op de dubia die afgelopen oktober werd gepubliceerd en waarin werd opgeroepen tot inzicht in de mogelijkheid van “vormen van zegeningen, aangevraagd door een of meer personen, die geen verkeerde opvatting van het huwelijk overbrengen” (par. 26), bevestigt de Verklaring dat dit soort zegeningen “aan iedereen wordt aangeboden zonder dat er iets voor nodig is”, waardoor mensen het gevoel krijgen dat ze ondanks hun fouten nog steeds gezegend zijn en dat ‘hun hemelse Vader het goede voor hen blijft willen en blijft hopen dat zij zich uiteindelijk zullen openstellen voor het goede’ (par. 27).

Er zijn “verschillende gelegenheden waarbij mensen spontaan om een ​​zegen vragen, of het nu op pelgrimstochten is, bij heiligdommen of zelfs op straat wanneer ze een priester ontmoeten, en deze zegeningen “zijn voor iedereen bedoeld; niemand mag ervan worden uitgesloten” (par. 28).

Hoewel het niet gepast is om voor dergelijke gevallen “procedures of rituelen” vast te stellen, kan de gewijde bedienaar zich aansluiten bij het gebed van die personen die “hoewel ze in een verbintenis zitten die op geen enkele manier met een huwelijk kan worden vergeleken, zichzelf wensen toe te vertrouwen aan de Heer en zijn barmhartigheid, om zijn hulp in te roepen en geleid te worden naar een beter begrip van zijn plan van liefde en waarheid” (par. 30).

Het derde deel van de Verklaring (paragrafen 31-41) opent dan de mogelijkheid van deze zegeningen die een teken vertegenwoordigen voor degenen die “inzien dat ze berooid zijn en zijn hulp nodig hebben – geen legitimatie van hun eigen status claimen, maar die smeken dat alles wat waar, goed en menselijk geldig is in hun leven en hun relaties, verrijkt, genezen en verheven mag worden door de aanwezigheid van de Heilige Geest” (par. 31).

Deze zegeningen moeten niet noodzakelijkerwijs de norm worden, zo merkt de Verklaring op, maar moeten worden toevertrouwd aan “een praktisch onderscheidingsvermogen in bepaalde omstandigheden” (par. 37).

Hoewel het echtpaar gezegend is, maar niet de verbintenis, merkt de Verklaring op dat wat gezegend wordt de legitieme relatie tussen de twee mensen is: in “een kort gebed dat aan deze spontane zegen voorafgaat, zou de gewijde bedienaar kunnen vragen dat de individuen vrede, gezondheid, een geest van geduld, dialoog en wederzijdse hulp – maar ook Gods licht en kracht om zijn wil volledig te kunnen vervullen” (par. 38).

Ook wordt verduidelijkt dat, om “elke vorm van verwarring of schandaal” te voorkomen, wanneer een echtpaar in een onregelmatige situatie of paren van hetzelfde geslacht om een ​​zegen vragen, deze “nooit mag worden verleend in samenhang met de ceremoniën van een burgerlijke verbintenis, en zelfs niet in verband met hen. Het kan ook niet worden uitgevoerd met kleding, gebaren of woorden die eigen zijn aan een bruiloft” (par. 39). Dit soort zegeningen “kan in plaats daarvan zijn plaats vinden in andere contexten, zoals een bezoek aan een heiligdom, een ontmoeting met een priester, een gebed dat in een groep wordt uitgesproken of tijdens een pelgrimstocht” (par. 40).

Concluderend herinnert het vierde hoofdstuk (paragrafen 42-45) eraan dat “zelfs als iemands relatie met God vertroebeld wordt door de zonde, hij altijd om een ​​zegen kan vragen, waarbij hij zijn hand naar God kan uitstrekken” en het verlangen naar een zegen “de mogelijk goed in sommige situaties” (par. 43).

bron: Vatican News

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *