Oogappel of twistappel?

Vanaf het begin van de Reformatie vormt de moeder van de  Heer een bron van discussie tus sen katholieken en protestanten.  Ds. Nico van den Akker, jaren lang predikant in de Grote Kerk  van ’s-Hertogenbosch, sprak  over Maria als oogappel of twistappel.

Deze zomer verscheen de  studie ‘Maria, icoon van genade’ van de hand van Arnold Huijgen,  hoogleraar systematische theologie aan de christelijk gereformeerde theologische universiteit  van Apeldoorn. Het boek was  voor de vlogger Geert de Korte,  naamgenoot maar geen familie  en lid van de Gereformeerde Gemeenten, aanleiding om dr.  Huijgen en mijzelf samen te  brengen voor een dialoog. Plaats  van het gesprek was de Mariakapel in de Bossche kathedraal  waar dagelijks honderden mensen een kaarsje branden bij het  devotiebeeld van Maria. Ik vond  het een bijzondere gebeurtenis.  Een katholieke bisschop en twee  rechtzinnige calvinisten in gesprek over de plaats van Maria  binnen ons geloof.

vredelievend

Inmiddels heb ik de studie van  professor Huijgen kunnen lezen.  Een opvallend boek in meerdere opzichten. Opvallend doordat een orthodox gereformeerde theoloog een groot systematisch boek over Maria heeft geschreven.  Maar ook opvallend omdat  de toon van deze studie niet polemisch is maar mild en vredelievend. In mijn ogen in ieder  geval een mooi uitgangspunt  voor een vruchtbare dialoog over  Maria binnen de heilsgeschiedenis van God en de mensen.  Huijgen schreef zijn boek om te  onderzoeken of de visie op Maria  niet meer kan verbinden dan  verdelen. Naar zijn mening moeten protestanten dan wel van  hun koudwatervrees af maar tegelijk is niemand ermee gediend  als reële verschillen worden gemaskeerd. Dat lijkt mij voor een  zinvolle oecumenische dialoog  over de moeder van de Heer een  geschikt uitgangspunt. 

God in Christus centraal 

Ondanks alle accentverschillen  tussen de reformatoren wordt  hun theologie bepaald door een  concentratie op Gods verzoenende handelen in Christus. Een  en ander impliceert een relativering van de plaats van de heiligen, waaronder Maria, in de relatie met God. Als ik het goed  zie, denken de reformatoren, en  zeker de latere generaties protestantse theologen, antithetisch. Anders gezegd: aandacht  voor menselijke verdiensten, en  dus ook van een heilige als Maria, gaat ten koste van Gods soevereiniteit. Maar zouden wij  voor een meer ontspannen benadering van de verhouding tussen  God en mens niet moeten luiste ren naar de grote kerkvader Augustinus? Mooi vind ik zijn visie  dat wanneer God onze verdiensten kroont, Hij niets anders  kroont dan zijn eigen gaven.  Door zo te denken kunnen wij  een onvruchtbare concurrentie  tussen God en mens voorkomen. 

Mariadevotie 

Ik ben nu ruim vijf jaar bisschop  van ’s-Hertogenbosch. Nog  steeds ben ik verwonderd over  de omvang van de Mariadevotie  binnen ons bisdom. Niet alleen  bij de Zoete Moeder in de Sint  Jan maar op veel meer plaatsen  in het diocees. Persoonlijk pleit  ik voor een middenweg tussen  overdrijving en enghartigheid. 
Enghartig is een zwijgen over  Maria. Overdrijving is aan de  orde als zij wordt vereerd los  van haar diepe verbondenheid  met Christus. En vanzelfsprekend wordt een grens overschreden als Maria wordt vergoddelijkt. Zij is een mens, niet minder en niet meer. Maar wel een  door God begenadigde vrouw als  moeder van Christus. In mijn bisdom zie ik de Mariavroomheid  als de warme onderstroom van  het katholicisme. Als moeder die  een gestorven zoon op haar  schoot heeft gedragen, kan zij  allen troosten die lijden onder  groot verdriet. In een evenwichtige vroomheid wordt Maria blijvend verbonden met Christus. 

Maria is de eerste van de gelovigen. En zij wijst altijd door naar  Christus. Evenals op de bruiloft  van Kana zegt zij ook tot ons,  wijzend naar haar Zoon, “Doe  maar wat Hij u zeggen zal”. 

Mgr. dr. Gerard de Korte

bron: nieuwsbrief bisdom den Bosch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *