Toespraak paus Franciscus tot leiding Curie

Paus Franciscus heeft de medewerkenden van de Curie uitgenodigd om een ​​innerlijke houding van dankbaarheid te cultiveren, vriendelijk voor elkaar te zijn en waakzaamheid te betrachten om ‘welgemanierde demonen’ te herkennen en te verdrijven. De paus legde tijdens de traditionele kerstreceptie ook aan de leiders van de curie uit waarom hij soms dingen zegt “die hard en streng klinken”.

Paus tot curie: de volledige tekst van de toespraak

Gudrun Sailer – Vaticaanstad

Dankbaarheid, bekering en vrede: paus Franciscus gaf deze drie kerstwensen aan zijn belangrijkste medewerkers toen hij hen donderdag uitnodigde voor de jaarlijkse kerstreceptie in de zegenloggia van de Sint-Pietersbasiliek. Overigens behoren er steeds meer vrouwen tot de hogere staf.Sinds 2015 begon Franciscus zijn kersttoespraak tot de curie met de toespraak “Beste broeders en zusters” in plaats van alleen “Beste broeders” zoals de pausen voor hem.

Wat Franciscus te zeggen had tegen de ongeveer 100 man sterke staf van zijn leiding bij de Heilige Stoel, was ook dit jaar in wezen een leidraad voor het gewetensonderzoek. De paus riep eerst zijn leiders op om “altijd uit te gaan van de herinnering aan het goede” bij het nadenken over hun leven. De juiste houding hiervoor is dankbaarheid, en de paus raadde aan om deze innerlijke houding consequent te beoefenen. Anders zou alleen “een lijst van onze zwakheden” naar buiten komen, en zou het belangrijkste in het duister blijven, namelijk “de genaden die de Heer ons elke dag schenkt”.

In de zegenzaal van de Sint-Pietersbasiliek

In Zaal der Zegeningen in de Sint-Pietersbasiliek

“Het ergste wat ons kan overkomen is de gedachte dat we geen bekering meer nodig hebben”

Het tweede punt dat Franciscus zijn leiders aanbeveelde: bekering. “Het ergste dat ons kan overkomen, is de gedachte dat we geen bekering meer nodig hebben, zowel op persoonlijk als op gemeenschapsniveau”, verklaarde Franciscus. “Als we geloven dat we alles hebben geleerd, vervallen we in geestelijke hoogmoed.” Bekering is altijd een terugkeer naar het evangelie, en dit proces is nooit voltooid.Hier om te luisteren:

Maar het kwaad benoemen en veroordelen, “ook dat wat zich onder ons verspreidt”, is niet genoeg, vervolgde de paus. “Het is aan ons om te kiezen voor berouw in het aangezicht van het kwaad. De loutere aanklacht kan ons de illusie geven dat we het probleem hebben opgelost, maar in werkelijkheid gaat het om het bewerkstelligen van veranderingen die ons in staat stellen onszelf niet langer gevangen te houden in de logica van het kwaad, wat heel vaak een wereldse logica is om toe te staan.”

Op de kerstreceptie

Op de kerstreceptie

waakzaamheid en dagelijks gewetensonderzoek

Op dit punt waarschuwde de paus voor een bijzondere dynamiek van het kwaad: precies waar men denkt het kwaad uit zijn ziel te hebben verdreven, komt het na een tijdje versterkt en goed gecamoufleerd terug, “in een nieuwe gedaante”. “Waar het [kwaad] vroeger grof en gewelddadig was, is het nu eleganter en beleefder. Dan moeten we het weer herkennen en ontkrachten. Dit zijn de ‘goedgetrainde demonen’: ze komen beleefd binnen, zonder dat ik het merk.” van de Heilige Stoel, in het hart van de Kerk”: “Juist hierdoor zouden we kunnen bezwijken voor de verleiding te denken dat we veilig zijn, dat we beter zijn,

Waarom de paus hard praat tegen zijn volk

“Excuseer me broeders en zusters”

Op dit punt ging de paus over naar zijn gewoonte om niet altijd zachtaardig om te gaan met curiepersoneel; een publiek voorbeeld hiervan zijn niet in de laatste plaats al zijn kersttoespraken tot de hoofden van de curie. ‘Neem me niet kwalijk, broeders en zusters,’ vervolgde hij, ‘maar soms als ik dingen zeg die hard en streng klinken, is dat niet omdat ik niet geloof in de waarde van zachtheid en tederheid, maar omdat het goed is om tederheid te bewaren voor de vermoeiden en gekwelden, en om de moed te vinden om ‘de getroosten te bedroeven’… want soms is hun troost slechts een misleiding van de duivel en geen gave van de Geest.”

In de zegenzaal van de Sint-Pietersbasiliek

In de Sint-Pietersbasiliek

“Het evangelie is altijd het evangelie van de vrede”

Paus Franciscus wijdde het laatste derde deel van zijn kersttoespraak tot de curie aan het thema vrede en verbale ontwapening. In Oekraïne en overal elders: “Oorlog en geweld zijn altijd nederlagen”, herhaalde het hoofd van de kerk, en religie mag nooit dienen om conflicten aan te wakkeren. “Het evangelie is altijd het evangelie van vrede, en in de naam van geen enkele god kan oorlog ‘heilig’ worden verklaard.” Francis citeerde de Duitse evangelische theoloog Dietrich Bonhoeffer, die stierf door toedoen van de nazi’s en schreef in de gevangenis, Kerst in de gevangenis zou “vanuit christelijk oogpunt … geen bijzonder probleem kunnen zijn. … “Dat ellende, lijden, armoede, eenzaamheid, hulpeloosheid en schuldgevoel in de ogen van God iets heel anders betekenen dan in het oordeel van mensen … dat Christus in een stal geboren is,

“Als we echt willen dat er een einde komt aan de oorlogsgeruchten en plaats moet maken voor vrede, dan moeten we bij onszelf beginnen”

Franciscus drong er bij de kardinalen, bisschoppen en lekenleiders van de Heilige Stoel op aan aardig voor elkaar te zijn en de manier waarop ze communiceren te heroverwegen. Ten eerste moeten ze “elke wortel van haat en wrok” jegens anderen uitroeien. “We kunnen ons afvragen: hoeveel bitterheid is er in ons hart? Wat krijgt ze te eten? Wat is de bron van de woede die vaak afstand tussen ons creëert en woede en wrok voedt? Waarom wordt roddelen in al zijn vormen de enige manier waarop we over de werkelijkheid praten? Als we echt willen dat er een einde komt aan de geruchten over oorlog en plaats moet maken voor vrede, dan moeten we bij onszelf beginnen.”

Paus veroordeelt geweld met woorden en machtsmisbruik

“Niemand mag zijn positie en rol gebruiken om de ander te beledigen”

Er is “niet alleen wapengeweld, maar ook verbaal geweld, psychologisch geweld, het geweld van machtsmisbruik, het verborgen geweld van roddels”, vervolgde Francis. “Voor de Vredevorst die ter wereld komt, laten we elk wapen neerleggen. Niemand mag misbruik maken van zijn positie en rol om de ander te beledigen.” In plaats daarvan is genade en vergeving nodig en de erkenning “dat de ander ook zijn grenzen heeft”. Mensen en instellingen zijn beperkt “alleen maar omdat ze mens zijn”, het idee van een “zuivere kerk voor de zuiveren” zou ketterij zijn. Net als God zelf, moet iedereen altijd anderen vergeven – en begrijpen dat “iemand heilig wordt door het keer op keer te proberen”.

Aan het einde wenste Francis persoonlijk alle aanwezigen een vrolijk kerstfeest. Hij overhandigde onder andere een exemplaar van het boek over het leven van Jezus van Andrea Tornielli , de hoofdredacteur van “Vatican News”. Onder de aanwezigen bij de kerstreceptie van de paus waren aartsbisschop Georg Gänswein, privésecretaris van emeritus paus Benedictus, en kardinaal Angelo Becciu, die zich momenteel voor het Vaticaanse tribunaal verdedigt tegen beschuldigingen van corruptie. 

bron: vaticaan nieuws – gs

Beeld: VATICAN MEDIA Divisione

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *