De oude Latijnse mis zal de kerk niet redden


Uit een recent onderzoek bleek dat een kleine groep Franse katholieken de pre-Vaticanum II-liturgie leuk vindt, maar dat betekent niet dat een terugkeer naar het verleden de golf van de toekomst is. De oplossing is gevonden! Om de Kerk te redden van haar voorspelde ondergang, hebben we meer “sacraliteit”, een terugkeer naar de “Traditionele Latijnse Mis” en een “meer traditioneel discours” over sociale kwesties nodig. Dan komt alles goed met de katholieke wereld… https://www.deroerom.nl/nieuws/2023/06/onderzoek-onder-jonge-katholieken-in-frankrijk/


Door Isabelle de Gaulmyn voor La Croix International

Het is duidelijk dat ik gewoon een karikatuur maak. Maar dit was de strekking van enkele van de commentaren die begonnen te circuleren na het succes van de traditionalistische bedevaart van Chartres tijdens het Pinksterweekend en de publicatie van La Croix’ enquête onder jonge katholieken die naar de Wereldjongerendag gingen, die blijk gaven van enthousiasme voor meer klassieke vormen van hun religie. (lees ons eerdere bericht) .

De waarheid is dat we de afgelopen 25 jaar hetzelfde hebben gehoord, en in bijna dezelfde woorden… Eén generatie, de “conciliaristen” of de beroemde “Vaticaan II-generatie”, is er niet in geslaagd het katholicisme op zijn niveau te houden. huidig ​​niveau. En dus moeten we terugkeren naar meer traditionele vieringen, zelfs in het Latijn, en naar een meer innerlijke, minder ‘sociale’ beoefening van het katholieke geloof.

Bewegingen aangemoedigd onder het pontificaat van Johannes Paulus II
Tussen 1990 en 2000 stond dezelfde generatie Vaticanum II al tegenover wat toen werd gezien als de “toekomst” van de Kerk in Frankrijk – groepen zoals de Saint-Jean-gemeenschap en de Community Zaligsprekingen, die traditioneler gekleed waren , theologie en liturgische praktijken.

Het gaat er vandaag niet om deze bewegingen te bekritiseren. Maar ze werden ooit gepresenteerd als de oplossing, en nu moeten we toegeven dat ze dat niet meer waren dan andere groepen. In sommige gevallen zijn ze zelfs pijnlijk in twijfel getrokken vanwege hun beledigende gedrag.

Ondertussen zijn de katholieken van de generatie Vaticanum II – die ‘conciliaristen’ die ervan worden beschuldigd de bron van alle kwaad te zijn – meestal de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd. Een meerderheid van hen is eigenlijk al overleden, terwijl degenen die nog in leven zijn al een kwart eeuw niet meer aan het roer van de Kerk hebben gestaan. Dus als we echt met de vinger naar iemand moeten wijzen, moeten we consistent zijn en zeggen dat het “de fout” is van al deze bewegingen die met Johannes Paulus II zijn geboren.

Een antropologische breuk
Alleen slaat dat nergens op! Het is echt niemands “schuld”… of in ieder geval niet op die manier. De obsessie om een ​​deel van de katholieke kerk de schuld te geven – en laten we eerlijk zijn, de afgelopen dertig jaar hebben de conciliaristen hun deel ervan opgeëist – is de beste manier om te weigeren het probleem te zien. 

De kerk zou die katholieken moeten verwelkomen die een vrij traditionele kijk hebben en trouw blijven aan de reguliere religieuze praktijk. Maar we moeten toegeven dat ze niet de Franse bevolking als geheel vertegenwoordigen, en beseffen dat het Franse katholicisme een “eenkleurige” minderheid dreigt te worden. De boosdoener, als die er is, is de aanzienlijke antropologische breuk die we vanaf de jaren vijftig hebben doorgemaakt, die onze relatie met het goddelijke, het menselijk lichaam en de instellingen volledig heeft omgegooid.

Het model van een kerkelijk instituut dat uitsluitend gericht is op liturgische vieringen op zondag en de belangrijke momenten in het leven (geboorte, huwelijk, overlijden) houdt in onze geseculariseerde samenleving geen stand meer. Of het kan maar een klein deel van de bevolking aantrekken. De overgrote meerderheid van de jongeren – en de minder jonge trouwens – past er niet meer bij. Dit betekent niet dat het voor het christendom niet belangrijk is om nog steeds een manier te vinden om zich uit te drukken, om het door te geven, en om het evangelie te blijven lezen en bidden. 

Integendeel! Maar zonder twijfel moeten we andere manieren van bidden, samenkomen, samenkomen en betrokken raken accepteren. In plaats van onszelf te verwikkelen in wederzijdse en onvruchtbare beschuldigingen, moeten we creatief zijn – zoals Benedictus XVI theoretiseerde – en durven anders te zijn, divers, zonder een enkel model, waarbij we labels als ‘reactionair’ of ‘progressief’ katholiek terzijde schuiven. Want wat is hier aan de hand? Een kerk hebben die goed “werkt” of een kerk waarvan de leden collectief trouwer zijn aan het evangelie?

Isabelle de Gaulmyn is hoofdredacteur bij La Croix en voormalig correspondent voor het Vaticaan. 

Read more at: https://international.la-croix.com/news/religion/the-old-latin-mass-wont-save-the-church/17907

beeld: Foto door Josh Applegate/unsplash.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *