Vaticaanexpert legt de vlieggewoonten van de pausen uit

 “Vliegende Paulus” en “Herder One”

Tegenwoordig is het normaal dat pausen de hele wereld over vliegen. Het duurde echter lang voordat dat gebeurde. In 1964 vloog de eerste paus. Vaticaanexpert Ulrich Nersinger legt op de site van Domradio uit waarom het zo lang duurde.

DOMRADIO.DE:  Waarom waren de pausen geen pioniers op het gebied van vliegen? 

Ulrich Nersinger (Vaticaanexpert):  Je moet bedenken dat de pausen zich na de bezetting van de oude pauselijke staten in 1870 als gevangenen voelden en pas in 1929 de Vaticaanse staat verlieten. Toen werden de Verdragen van Lateranen gesloten, die de relatie tussen Italië en het Vaticaan opnieuw regelden, maar dit was een tijd waarin er geen grote vluchten of grote reizen waren. Dat was bijna de vooravond van de Tweede Wereldoorlog.

Na de Tweede Wereldoorlog viel er nog veel te consolideren. en de gezondheid van Pius XII en Johannes XXIII liet te wensen over. De eerste paus die vloog was Paulus VI. in 1964. Hij zei spontaan na zijn verkiezing: “We moeten nu weer de wereld in.” – De eerste vlucht van een paus ging naar het Heilige Land. 

DOMRADIO.DE:  Hoe was dat voor hem? Hield hij van vliegen? 

Nersinger:  Dat was een verrassing voor de hele wereld. En de paus schijnt het zeer aangenaam gevonden te hebben. Het heeft ongelooflijk veel overzeese vluchten gemaakt en de Engelssprekende pers noemde het liefkozend en ironisch “flying Paulus”: de vliegende Paulus. 

DOMRADIO.DE:  Het Vaticaan heeft zijn eigen wagenpark en er was zelfs een zeevloot. Is er of was er een eigen vliegtuig van het Vaticaan? 

Nersinger:  Nee, al snel werd duidelijk dat dat te duur zou zijn. Natuurlijk boden veel luchtvaartmaatschappijen ook aan om met de paus te vliegen. Het was een goede reclame voor de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Altitalia en natuurlijk ook voor de luchtvaartmaatschappijen in de landen waar de reis naar toe ging. Meestal namen die de retourvlucht voor hun rekening. Daarom besloot het Vaticaan om geen eigen vliegtuig aan te schaffen.

DOMRADIO.DE:  Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat er een persconferentie wordt gehouden op de vluchten en dat veel mediavertegenwoordigers met de paus meereizen. Dat was niet altijd zo. 

Nersinger:  De paus heeft altijd de gelegenheid gehad om de passagiers in de cabine te bezoeken. Maar vliegende persconferenties zijn iets nieuws. Het meenemen van journalisten heeft ook een praktisch doel, want de persbureaus betalen het vliegticket, wat ook helpt om dergelijke pauselijke reizen te financieren. 

DOMRADIO.DE:  Was er een heel speciale gebeurtenis op een van de vele vluchten die volgden op deze baanbrekende vlucht van Paulus VI? 

Nersinger:  Niet echt. Aan de buitenkant van het vliegtuig hangen kleine vlaggetjes die aangeven dat de paus nu uit Vaticaanstad komt. Meestal hangen er ook vlaggen van het te bezoeken land. En daar is het ook voorgekomen dat journalisten naar buiten kijken en de vlag voorbij zien wapperen omdat die was losgeraakt. Zulke kleine dingen gebeurden altijd. 

DOMRADIO.DE:  De staat Vaticaanstad, zo klein als die is, heeft een overvliegverbod. 

Nersinger:  Ja, dat is om veiligheidsredenen. Allereerst in het algemeen omdat je een vergunning nodig hebt om over een vreemd land en een soevereine staat te vliegen. Bij een bepaalde gelegenheid is het overvliegverbod zinvol. Want als er een conclaaf plaatsvindt, moet niet alleen de Sixtijnse Kapel, maar ook Santa Marta, waar de kardinalen wonen, worden beveiligd. Gedurende deze tijd worden apparaten geïnstalleerd die radioverkeer afschermen, ook van eventueel overvliegende vliegtuigen, met alle gevaren van dien. 

DOMRADIO.DE:  En over helikopters gesproken:…… 

Nersinger:  Het Vaticaan heeft sinds 1976 een eigen helihaven. De pausen gebruiken helikopters om naar kleinere Italiaanse steden of naar het vliegveld in Rome te komen. In de VS wordt het presidentiële vliegtuig “Air Force One” genoemd. En op basis hiervan heette de helikopter waarmee de paus in de VS vloog “Shepherd One”. 

Het interview werd afgenomen door Hilde Regeniter.

Bron: Domradio.de

Dr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *