Paus reageert op critici

Het Italiaanse tijdschrift van de Jezuïeten La Civilta Cattolica, geeft een uitvoerig verslag van een ontmoeting die paus Franciscus had met een aantal Columbiaanse Jezuïten op 10 september jl.. Hierbij reageert de paus ook op de kritiek die geuit is op zijn apostolische adhortatie Amoris Laetitia.

 

studie én gebed

“Betrokken zijn bij het dagelijks leven van mensen, dat proberen te verstaan, doet geen afbreuk aan de theologie, nee het is precies wat nodig is om mensen de weg naar God te wijzen,” zo zei paus.

“Het is erg belangrijk voor de hedendaagse theologie dat ze niet achter de studeertafel, als in een laboratorium wordt ontwikkeld, ze moet ontstaan in dialoog met het dagelijks leven. Een goede filosofie ontwikkelen kun je niet met wiskundige formules en dat geldt ook voor theologie. Een goed theoloog, zal zich wijden aan studie, een scherp zicht hebben op de werkelijkheid. Hij zal moeten reflecteren én op de knieën gaan voor gebed. Iemand die niet kan bidden kan geen theoloog zijn. Misschien kent zij of hij alle leerstellingen maar zo iemand is geen echte theoloog.”

Thomistische benadering

In deze ontmoeting ging de paus ook in op de talrijke reacties op de apostolische adhortatie Amoris Laetitia.

“Veel van deze reacties,”zei de paus “waardeer ik omdat ze gemaakt zijn door kinderen van God, maar ze hebben het verkeerd voor.”
De paus benadrukte dat het belangrijk is voor een goed begrip, het document in zijn geheel te lezen, van begint tot het einde. Voor een volledig beeld moeten ook de synodes van 2014 en 2015 erbij worden betrokken.
“ Aan de personen die dan nog volhouden dat de leer die ten grondslag ligt aan dit document, ‘geen katholieke leer is’ of ‘een leer die onzekerheid oproept’, wil ik nog eens duidelijk zeggen dat de benadering van Amoris Laetitia een thomistische is, gebaseerd dus op de methode van denken van st. Thomas van Aquino.”
Franciscus wees de bezwaren dat Amoris Laetitia in een casuïstiek vervalt, en de leer aanpast aan de optredende omstandigheden (situationisme) van de hand. “Thomas huldigt het standpunt dat het algemene beginsel voor iedereen geldig is maar als je dat algemene beginsel gaat toepassen op een specifieke situatie treden meer aspecten aan het licht en ontstaan nuances zonder dat het algemene uitgangspunt wordt aangetast. Deze manier van werken werd ook toegepast bij het werken aan de Catechismus van de Katholieke Kerk.
Als het gaat over de morele leer van de kerk is een wetenschappelijke degelijkheid nodig, liefde voor de kerk en onderscheidingsvermogen. Er zijn in deze morele kwesties thema’s die alleen biddend voldoende theologisch belicht kunnen worden.”

De paus was verder van mening dat de Oostenrijkse kardinaal Christoph Schönborn van Wenen de meest aangewezen theoloog is om het document toe te lichten.

Lees de presentatie van het document  Amoris Laetitia door kardinaal Schönborn (in het Engels)

bron: La Civilta Cattolica

Niet gecategoriseerd