De tegenstanders van de WereldSynode gaan in de aanval

Hoewel op samenzwering gerichte pogingen om de komende synodevergadering over de toekomst van de Kerk in diskrediet te brengen marginaal blijven, kunnen ze van invloed zijn op de manier waarop de ongekende bijeenkomst wordt ervaren.
In wat beschreven zou kunnen worden als het eerste publieke spervuur ​​tegen de komende synode over de toekomst van de katholieken, hebben tegenstanders van de ongekende bijeenkomst een ‘internationale conferentie’ aangekondigd die tot doel heeft de maandlange bijeenkomst van katholieke bisschoppen en lekenvertegenwoordigers in diskrediet te brengen.

Door Juliette Vienot de Vaublanc voor La Croix International

provocatie
‘De Synodale Toren van Babel’ is de provocerende titel van de eendaagse conferentie, die op 3 oktober in Rome zal worden gehouden, slechts één dag voordat paus Franciscus de eerste zitting van de 16e Gewone Algemene Vergadering van de Bisschoppensynode opent . het Vaticaan. 

Onder de sprekers bevindt zich de Amerikaanse kardinaal Raymond Burke, de 75-jarige voormalige functionaris van het Vaticaan en een van de meest uitgesproken critici van de jezuïetenpaus. Burke uitte verschillende ‘dubia’ (twijfels) over de inhoud van Amoris laetitia , de apostolische exhortatie die Franciscus in 2016 uitvaardigde, naar aanleiding van de synodevergaderingen over het gezin. En hij bekritiseerde het werkdocument voor de vergadering van 2019 over het Amazonegebied fel en zei dat het “fouten” en “ketterijen” bevatte.

Meer recent ondertekende kardinaal Burke het voorwoord van The Synodal Process is a Pandora’s Box , een boek geschreven in vraag-en-antwoord-formaat door twee conservatieve activisten, de Chileen José Antonio Ureta en de Peruaan Julio Loredo de Izcue.

‘Synodaliteit en haar bijvoeglijk naamwoord synodaal zijn slogans geworden waarachter een revolutie aan het werk is om het zelfbegrip van de Kerk radicaal te veranderen, in overeenstemming met een hedendaagse ideologie die veel ontkent van wat de Kerk altijd heeft onderwezen en in de praktijk heeft gebracht’, schrijft Burke: Vervolgens beschuldigt hij het Synodale Pad in Duitsland ervan verwarring, dwaling en verdeeldheid te zaaien.

Het boek, dat op grote schaal is verspreid, maakt deel uit van een lobbyoperatie om het synodeproces dat paus Franciscus in 2021 lanceerde, in diskrediet te brengen.

De triomf van ‘neomodernisten en linksisten’
“Het boek legt uit dat het synodale proces bezig is de Heilige Moeder Kerk te vernietigen”, zegt Blandine Chelini-Pont, hoogleraar hedendaagse geschiedenis aan de Universiteit van Aix-Marseille, met als specialiteit de katholieke kerk in de Verenigde Staten.

“Volgens de auteurs zegevieren neomodernisten en linkse krachten in de huidige Kerk, die ervan wordt beschuldigd onder de duim van bevrijdingstheologen te staan”, zei ze.

Die retoriek is doorspekt met de ondertoon van de Koude Oorlog, trouw aan de oorsprong van de organisatie die het boek in eigen beheer heeft uitgegeven, de machtige ‘Traditie, Familie en Eigendom’-lobby, die al beschuldigd wordt van sektarische afwijkingen.

“Dit netwerk werd begin jaren zestig in Brazilië opgericht als schild tegen de veronderstelde invloed van het communisme op de Kerk. In de beginperiode verzette het zich tegen Vaticanum II, en vandaag de dag mobiliseert het zich tegen de synode”, aldus Chelini-Pont.

Dit boek is niet de enige aanval op de synode over synodaliteit. Nu de eerste zitting van de synode nadert, verheffen een aantal critici hun stem. Reeds in januari zei de gepensioneerde aartsbisschop Charles Chaput, emeritus van Philadelphia, dat het synodale proces ‘onvoorzichtig’ was en ‘open stond voor manipulatie’ door de pers.

“De synode zal vragen opwerpen die volgens deze bisschoppen al definitief zijn opgelost door Johannes Paulus II of Benedictus XVI: de rol van vrouwen in de Kerk, het huwelijk, seksualiteit”, zegt Massimo Faggioli, de theologische historicus aan de Villanova Universiteit. nabij Philadelphia) en een prominente columnist van La Croix International . 

Stemmen komen vooral uit de Verenigde Staten
Een goed voorbeeld van dergelijke vragen kwam afgelopen augustus van bisschoppen Joseph Strickland uit Tyler, Texas. 

“Zij die veranderingen willen voorstellen in wat niet veranderd kan worden, proberen de Kerk van Christus te veroveren, en zij zijn inderdaad de ware schismatici”, zei hij botweg in een pastorale brief aan de mensen van zijn bisdom. De bisschop was vooral verontwaardigd over de kwestie van de wijding van vrouwen tot het priesterschap.

De heftigheid van de tekst kwam als een verrassing, vooral omdat Strickland zojuist apostolisch bezoek had gekregen van het Vaticaan vanwege vermoedens van financieel wanbeheer en bestuursproblemen.

Al deze radicale kritiek op de Synode komt vooral uit de Verenigde Staten. En Faggioli zei bijvoorbeeld dat hij niet verrast was. “Het is een andere context dan Europa”, benadrukte hij. “In de Verenigde Staten is het protestantisme al eeuwenlang dominant, en de katholieke kerk is nog jong. Elke poging om het katholicisme te veranderen lijkt daarom verdacht, zelfs als ketterij of een wending naar het protestantisme,” legde hij uit.

Kardinaal Burke, aartsbisschop Chaput, bisschop Strickland… Al deze anti-synode en zeer kritische stemmen van Franciscus zijn zeer actief. Niettemin blijven ze marginaal, zelfs op het Amerikaanse continent.

In een poging katholieken tegen de synode te krijgen
Maar kan hun retoriek het synodale proces ondermijnen in de ogen van katholieken of waarnemers, of zelfs de stemmen van de deelnemers beïnvloeden? Ze kunnen ook een weerklank vinden onder de Europeanen die kritisch staan ​​tegenover de paus in Europa, vooral in Frankrijk, in een tijd waarin deze synodevergadering, en wat er ook van mag komen, een zeker scepticisme uitlokt dat verder gaat dan de meest conservatieve rangen.

Het Tradition, Family, Property-netwerk beschikt over aanzienlijke middelen en een goed doordachte strategie. Alleen al de Amerikaanse tak rapporteerde vorig jaar ruim 17,7 miljoen euro aan inkomsten, aldus de National Catholic Reporter . Deze fondsen werden gebruikt om Het synodale proces is een doos van Pandora in acht talen te vertalen en het massaal naar seminaristen, priesters en bisschoppen over de hele wereld te sturen. Dit alles zal invloed hebben op katholieken, externe waarnemers en commentatoren van de synode.

“We leven in het tijdperk van de post-waarheid, waarin we geloven wat we willen geloven. Katholieken zijn hier niet immuun voor, en het lezen van het boek zou hen kunnen voorbereiden om geen geloof te hechten aan wat er op de synode gebeurt”, aldus Faggioli. “Het is niet gemakkelijk om de ideeën van samenzwering, of de ketterse samenzwering die daarin vervat zit, tegen de Kerk te weerleggen.”

Dit geldt des te meer omdat deze kritische verhandelingen, doordrenkt van samenzwering, het meest zichtbaar zijn op sociale media. Bisschop Strickland, hoofd van een klein bisdom, wordt gevolgd door ruim 145.000 mensen op X (voorheen Twitter).

“De synodale benadering lijkt zo oud als de Kerk, en de paus is niet bezig met het maken van een revolutie die de Kerk zal vernietigen”, aldus Chelini-Pont. “Maar op het internet is religie radicaler dan mainstream. Internetgebruikers komen vaker blogs tegen die opnieuw uitleggen wat de katholieke traditie is, en waarvan de auteurs beweren dat zij degenen zijn die deze respecteren”, zegt de geschiedenisprofessor. gezegd.

Ze is van mening dat dergelijke anti-synoderetoriek waarschijnlijk geen echte impact zal hebben op de stemmen van de 364 leden van de synodevergadering, inclusief de paus. “Hoewel ze het boek waarschijnlijk allemaal hebben ontvangen, zijn ze gekozen op basis van hun eigen betrokkenheid bij deze kwesties”, zei ze.

Read more at: https://international.la-croix.com/news/religion/the-synods-opponents-go-on-the-offensive/18402?cmid=7c185025-14ec-423d-9234-d8a6f5e38b14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *