De gestolen beelden

 

door Mario Galgano – Vaticaanstad

De drie weken durende synode van bisschoppen onder het motto “Amazonia – Nieuwe wegen voor de kerk en een holistische ecologie” concentreerde zich op pastorale uitdagingen, de situatie van de inheemse bevolking en de ecologische problemen in het Amazonegebied. Ter herinnering: bisschopsynoden in het Vaticaan hebben een adviserend karakter. Paus Franciscus is vrij om te beslissen of en hoe hij een brief wil schrijven op basis van het definitieve document  Daarin kan hij naar eigen goeddunken suggesties van de vergadering overnemen.

Wat Franciscus  in deze uren overweegt, is het gebruik van de inheemse houten beelden die deze week zijn gestolen, in de Tiber werden gegooid door conservatieve tegenstanders van de synode. De paus verontschuldigde zich “als bisschop van deze stad” voor de diefstal van inheemse houten figuren op maandagochtend vanuit een kerk in Rome. De paus kon  vrijdag melden dat de beelden onschadigd terug zijn gevonden. “Dit is gebeurd in Rome, en als bisschop van Rome bied ik mijn excuses aan aan de mensen die door dit gebaar zijn beledigd”, zei hij op vrijdagmiddag aan het begin van een van de laatste synodevergaderingen. Vanuit kringen van de politie die betrokken was bij het terugvinden van de beelden werd voorgesteld om deze beelden een plaats te geven bij de afsluitende viering, meldde de paus aan de synodedeelnemers.

De paus zei ook nog dat de symbolen geplaatst waren bij een ceremonie voor de synode begon in de Vaticaanse tuin, zonder enige godsdienstige bedoeling. Daarmee herhaalde de paus wat het hoofd van de Vaticaanse Persdienst tijdens een persconferentie had gezegd.

De beelden van zwangere vrouwen, hadden daarna samen met andere voorwerpen uit de gebruikelijke inheemse cultuur een plaatsje gekregen op een zij-altaar van de kerk van Santa Maria in Traspontina. Dit was een doorn in het oog van sommige conservatieve katholieken, meldt het katholieke persbureau KNA. Op “ultraconservatieve” websites worden ze heidense symbolen en “vruchtbaarheidsgodinnen,afgodsbeelden of “patchamama” genoemd. 

Tania Avila, een deskundige over de Boliviaanse cultuur, zegt dat de houten beelden geen vaste betekenis hebben. Dat dit wel zo zou zijn is een typisch westers idee. Het geheel van symbolen uit het Amazonegebied in de Traspontina-kerk is een manier om ‘een gemeenschappelijk leven met de natuur af te beelden’, zegt Avila. De geroofde (en intussen teruggevonden)  figuren symboliseren “het leven zelf, dat we leven, en het leven dat na ons komt.”

(Vatican News / kna)