Verkondiging door paus Franciscus tijdens de slotviering

Hier volgt de tekst van de preek die de paus tijdens de afsluitende eucharistieviering uitsprak.
 

In de lezingen van vandaag helpen ons drie personen om bidden:
in de gelijkenis in het evangelie bidt een Farizeeër en een tollenaar en in de eerste lezing is er sprake van het gebed van een arme. 

  1. Het gebed van de Farizeeër begint als volgt: “God, ik dank u.” Dit is een uitstekend begin, want het beste gebed is dank en lof. Maar onmiddellijk zien we de reden voor zijn dank: omdat “ik niet ben zoals de andere mensen” (Lucas 18:11). Hij legt ook uit waarom: hij vast twee keer per week, hoewel hij op dat moment slechts één keer per jaar verplicht was; hij schenkt het tiende deel van zijn gehele inkomen, hoewel dat alleen werd voorgeschreven voor de belangrijkste goederen (zie Dtn 14:22 ev). Kortom, hij is er trots op dat hij bepaalde geboden op de best mogelijke manier in praktijk brengt. Maar hij vergeet het belangrijkste: God en zijn naaste liefhebben (zie Mattheüs 22: 36-40). Met zijn nadruk op zelfvertrouwen en met de zekerheid de geboden te vervullen en vertrouwend op zijn eigen verdiensten en deugden, is hij volledig gefixeerd op zichzelf. Hij is zonder liefde. Maar zelfs de beste dingen baten niets zonder liefde, zoals St. Paul zegt (zie 1 Cor 13). En wat is het resultaat zonder de liefde? Dat je uiteindelijk, in plaats van te bidden, jezelf prijst. In feite vraagt hij de Heer niets, omdat hij zich niet behoeftig of schuldig voelt, hij bedoelt liever dat God hem iets verschuldigd is. Hij is in de tempel van God, maar hij beoefent de religie van het ego. Veel christelijke katholieke groepen volgen dit pad … God zou hem iets verschuldigd zijn. Hij is in de tempel van God, maar hij beoefent de religie van het ego. Veel christelijke katholieke groepen volgen dit pad … God zou hem iets verschuldigd zijn. Hij is in de tempel van God, maar hij beoefent de religie van het ego. Veel christelijke katholieke groepen volgen dit pad …

 

Tegen de religie van het ego

En hij vergeet niet alleen God, maar ook zijn naaste, hij veracht inderdaad hem; hij heeft geen waardering en geen achting voor hem. Hij beschouwt zichzelf beter dan de anderen, die hij letterlijk vertaalt als “de rest, de anderen” (“loipoi”, Lk 18:11). Dus je bent, “rest”, uitschot waarvan je wegblijft. Hoe vaak komen we deze neiging in het leven en in de geschiedenis tegen! Hoe vaak richt men muren op die de afstand te vergroten, zoals de Farizeeër doet tegenover de tollenaar, en duwen de anderen nog meer naar de rand. Of iemand veracht hun tradities, negeert hun verhalen, bezet hun territoria en neemt   hun goederen in beslag omdat hij de eigenaren als achterlijk en onbeduidend beschouwt. Hoeveel veronderstelde superioriteit, wat onderdrukking en uitbuiting – zelfs vandaag nog! We zagen ook dat bij de Synode, toen we het hadden over uitbuiting, mensenhandel, enz. De fouten in het verleden gaven geen reden om te stoppen met het plunderen van de anderen en onze broers en zussen te verwonden en ook schade toe te brengen aan onze zuster aarde: we hebben het met lidtekens bedekte gezicht van de Amazone gezien. 

De religie van het ego gaat door – velen van hen zijn katholiek, ze noemen zichzelf katholiek … – In hun hypocriete riten en “gebeden” vergeten ze de ware aanbidding, die de naastenliefde nooit vergeet. Zelfs sommige christenen die op zondag bidden en naar de mis gaan, beoefenen deze religie van het zelf. We zouden ons geweten moeten onderzoeken en kijken of ook wij iemand ook als minderwaardig of waardeloos beschouwen, zelfs als dat alleen gebeurt in onze woordkeuze. Laten we om genade vragen dat we niet denken dat we beter zijn, dat we niet denken dat we in orde zijn, dat we niet cynisch en spottend worden. Laten we Jezus om genezing vragen, zodat we niet met verachting over anderen praten en over hen klagen. Dit zijn dingen die God afkeurt. En vandaag zijn niet alleen de inwoners van de Amazone in deze viering aanwezig, maar ook mensen uit de gemeenschap De ark …
(Zij zaten op de voorste rij in de Sinht Pieter en werden door de viering door de paus persoonlijk begroet red.)

Soms maakt het me aan het lachen als ik gebeden hoor in de vorm van zelfrechtvaardiging … bijna zelfheiliging

2. Laten we naar het andere gebed gaan. 
Het gebed van de tollenaar, hij helpt ons te begrijpen wat God behaagt. Hij begint niet met zijn verdiensten, maar met zijn tekortkomingen; niet met zijn rijkdom, maar met zijn armoede: dit was geen materiële armoede – de tollenaars waren rijk en verrijkten zichzelf zelfs oneerlijk, ten koste van hun landgenoten – maar een armoede van het leven, want in zonde leeft men nooit goed. Deze man erkent zijn armoede voor God, en de Heer luistert naar zijn gebed, dat uit slechts vijf woorden bestaat, maar in de juiste geest wordt uitgesproken. Terwijl de Farizeeër vooraan stond (zie vs. 11), staat de belastingontvanger achteraan en “wilde zijn ogen niet eens naar de hemel opheffen” omdat hij geloofde dat er een hoge hemel is, terwijl hij zich klein voelt , En hij “sloeg op zijn borst” (vs. 13). Zijn gebed komt uit het hart, het is transparant: hij brengt zijn hart voor God, niet zijn uiterlijke kant. Gebed betekent door God gezien te worden – zonder maskers, zonder excuses, zonder rechtvaardigingen. Soms maakt het me aan het lachen als ik gebeden hoor in de vorm van zelfrechtvaardiging … bijna zelfheiliging …  Dat komt van de duivel, want van de duivel komen ondoorzichtigheid en leugens, van God licht en waarheid.

Het was prachtig en ik ben je dankbaar, lieve synode vaders, lieve broeders en zusters, dat je in deze weken met hart, oprechtheid en openheid sprak en je inspanningen en hoop aan God en de broeders en zusters presenteerde.  

We zijn allemaal een beetje een tollenaar en een beetje een Farizeeër. Als we vandaag naar de tollenaar kijken, herontdekken we waar alles opnieuw en opnieuw moet beginnen: vanuit het geloof dat we redding nodig hebben, wij allemaal. Dit is de eerste stap in het geloof in God, die genade is en zich wendt tot degene die zichzelf als arm ziet. Omgekeerd is de wortel van alle zonde, zoals de oude monniken leerden, zichzelf rechtvaardig te vinden. Hij die zichzelf rechtvaardig beschouwt, maakt zich los van  God, de enige rechtvaardige. 

Het is heel belangrijk voor Jezus om ons deze basishouding te laten zien door middel van een paradoxale vergelijking, als hij in de gelijkenis de meest vrome en godvrezende persoon in zijn gelijkenis, de Farizeeër, en de openbare zondaar bij uitstek, de tollenaar, verbindt. En het vonnis zet alles op zijn kop: wie goed is maar arrogant faalt; hij die slecht maar nederig is, wordt door God verheven. Als we eerlijk zijn, zien we in ons hart zowel de tollenaar  als de Farizeeër. 
We zijn een beetje tollenaar omdat we zondaars zijn, en een kleine Farizeeër omdat we aanmatigend zijn, zelfingenomen, meesters in het beschrijven van onszelf als rechtvaardig en onschuldig. Voor anderen werkt het misschien, maar niet voor God. God trapt daar niet in! 
Laten we om genade vragen om medelevend te zijn, genade om ons innerlijk arm te voelen. Daarom is het goed voor ons om met de armen te wandelen, zodat we ons steeds voor de geest houden dat we arm zijn, zodat we ons herinneren dat Gods redding alleen werkt in een klimaat van innerlijke armoede. 

 

De armen zijn de poortwachters van de hemel

3. Dus nu komen we bij het gebed van de armen. Zoals het boek van Sirach het noemt, “het doordringt de wolken” (vergelijk 35:21). Terwijl het gebed van degenen die zichzelf rechtvaardig beschouwen op aarde blijft omdat het wordt onderdrukt door de zwaartekracht van het egoïsme, stijgt het gebed van de armen rechtstreeks tot God. Het geloof van het volk van God heeft in de armen ‘de poortwachters van de hemel’ gezien.(dit geloofsgevoel ontbrak in de slotverklaring!):

Zij zijn degenen die de deuren van het eeuwige leven voor ons zullen openen of niet, zij die zich niet hebben geplaatst boven anderen, zij die hun rijkdom uitsluitend in God zochten. Zij zijn levende iconen van christelijke profetie. 

“Op een andere manier naar de realiteit kijken”

In deze Synode ervoeren we de genade om de stemmen van de armen te horen en na te denken over de onzekerheid van hun leven, die wordt bedreigd door roofzuchtige ontwikkelings-modellen. 
Maar in deze synode hebben velen ervan getuigenis afgelegd dat het mogelijk is om de werkelijkheid op een andere manier te bekijken en met open handen als geschenk te aanvaarden, niet om de schepping te exploiteren, maar om het te bewonen als een huis dat bewaakt moet worden en om op God te vertrouwen. 
Hij is een vader en zal zoals Jezus Sirach dat zegt horen, “het verzoek verhoren van iemand die onrechtvaardig behandeld wordt” (vers 16). Hoe vaak worden, ook in de kerk de stemmen van de armen niet gehoord, misschien zelfs bespot of tot zwijgen gebracht omdat ze ongemakkelijk zijn. Laten we de genade vragen om de luide kreten van de armen te horen: dit is de oproep van de hoop van de kerk.  

De roep van de armen is de roep van de hoop van de kerk! Als we hun smeken tot het onze maken, zal ook ons gebed door de wolken breken.

(Vaticaans nieuws – sk)